Finał projektu. Działają już wszystkie solarne biletomaty

Дата публікації: 08.07.2025

Zarząd Transportu Metropolitalnego uruchomił wszystkie zamówione solarne automaty biletowe. 132 urządzenia zostały włączone do systemu Transport GZM i służą już pasażerom we wszystkich 41 gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To największy system solarnych biletomatów w kraju.

– Z sukcesem zakończyliśmy przedsięwzięcie, którego wcześniej w Polsce nikt nie podjął. Skala projektu i zakres prac były ogromne, bo do każdego biletomatu podchodziliśmy indywidualnie – od analizy obejmującej m.in. lokalizację urządzenia, przez jego podłączenie do systemu sprzedaży i konfigurację, po testy i uruchomienie urządzenia – mówi dyrektor ZTM Michał Wadowski. – Dzięki zrealizowaniu tej inwestycji nasze bilety są jeszcze bardziej dostępne, a nasi podróżni zyskali łatwe w obsłudze urządzenia, dzięki którym mogą m.in. kupić bilety i doładować swoje konto  – dodaje Michał Wadowski.

Najważniejsze zalety biletomatów

Rozwiązania uwzględniające potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami oraz dostępność wszystkich biletów z taryfy Transport GZM to wg ZTM największe atuty nowych automatów.

Do udogodnień dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami należy przede wszystkim zaliczyć przemyślane umiejscowienie najważniejszych elementów urządzeń. Ekrany, otwory wrzutowe, czytniki kart płatniczych znajdują się na odpowiedniej wysokości – tak, aby były dostępne m.in. dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub osób niskorosłych. Organizator transportu nie zapomniał również o osobach z zaburzeniami widzenia – w biletomatach jest możliwość włączenia trybu kontrastowego.

Niewątpliwą zaletą automatów jest również możliwość zakupu wszystkich biletów z taryfy Transport GZM – zarówno tych elektronicznych, jak i papierowych. Ponadto zapłacić za nie można przy użyciu różnych form płatności - kartą, bilonem, BLIKiem i środkami zgromadzonymi w systemie Transport GZM.

Wymierna ekologia. Nawet ćwierć miliona złotych oszczędności

Uruchomione 132 urządzenia zasilane są wyłącznie energią słoneczną. To nie tylko korzyść środowiskowa, ale także finansowa, bo ZTM nie będzie ponosił kosztów związanych ze zużyciem prądu. – Oszacowanie oszczędności jest trudne, ponieważ zależne jest to od wielu czynników, m.in. od cen energii elektrycznej oraz poziomu jej potencjalnego zużycia, a to z kolei jest zależne od liczby przeprowadzanych transakcji w urządzeniach i typów płatności – wyjaśnia Karol Gocyła, naczelnik Wydziału Infrastruktury Stacjonarnej w ZTM. – Możemy jednak założyć, że roczny koszt zasilania 132 urządzeń z sieci elektroenergetycznej mógłby wynieść nawet 250 tys. zł – szacuje Karol Gocyła.

Mobilność automatów nieoczywistym atutem

ZTM wskazuje jednocześnie, że jedną z zalet biletomatów będzie ich mobilność. – W przeciwieństwie do urządzeń stacjonarnych, będziemy mogli zarządzać ich lokalizacjami. Zgodnie z potrzebami pasażerów, w uzasadnionych sytuacjach, możliwe będzie przeniesienie urządzenia w inne miejsce – wskazuje Michał Wadowski.

Podsumowanie projektu

Nowe solarne automaty to największy tego rodzaju system sprzedaży biletów w Polsce. Składają się na niego 132 urządzenia, które zostały zainstalowane we wszystkich 41 gminach GZM. Całkowity koszt zakupu biletomatów oraz ich utrzymania przez 10 lat wynosi ok. 13 mln zł, z czego ponad 4,7 mln zł to dofinansowanie z rządowego funduszu Polski Ład z programu inwestycji strategicznych. Wraz z zakończeniem tego projektu na system automatów biletowych ZTM składa się 240 urządzeń (solarnych i stacjonarnych).

Остання інформація
Графіка: Zamknięcie estakady w Chorzowie. Zmiany tras ok. 30 linii
Zamknięcie estakady w Chorzowie. Zmiany tras ok. 30 linii

[Aktualizacja 16.06., godz. 7:30] Od 4 czerwca obowiązują zmiany na ok. 30 liniach. Wdrożenie tak licznych i nagłych modyfikacji było konieczne w związku z niezaplanowanym wyłączeniem przejazdów w rejonie estakady w Chorzowie.

Графіка: Michał Wadowski nowym dyrektorem Zarządu Transportu Metropolitalnego
Michał Wadowski nowym dyrektorem Zarządu Transportu Metropolitalnego

Michał Wadowski został oficjalnie powołany na stanowisko dyrektora Zarządu Transportu Metropolitalnego (ZTM). Od 29 marca br. pełnił obowiązki dyrektora, łącząc tę funkcję z rolą zastępcy dyrektora ds. administracyjnych. Wcześniej pracował w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jako główny specjalista. Posiada również wieloletnie doświadczenie w pracy na rzecz instytucji samorządowych.