Metropolia zakupi 32 autobusy elektryczne. Ubiega się też o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na wodór

Дата публікації: 10.03.2021

Nawet co piąty autobus jeżdżący pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego wkrótce może być zasilany paliwem alternatywnym. Gdy dodamy do tego tramwaje i trolejbusy – co trzeci. Wszystko to możliwe dzięki dofinansowaniu zakupu autobusów elektrycznych. Metropolia GZM właśnie podpisała umowę na 32 pojazdy wraz z budową stacji ładowania w ramach programu GEPARD II oraz ubiega się o dofinansowanie zakupu 20 zasilanych wodorem w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Ponadto PKM Katowice, PKM Gliwice i PKM Sosnowiec oczekują m.in. na dostawę łącznie 34 „elektryków”.

Zwiększanie liczby pojazdów ekologicznych to jeden z głównych celów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ze względu na wysokie koszty zakupu i utrzymania autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi, w realizacji tego planu niezbędne jest wsparcie rządowe oraz Unii Europejskiej.

Do końca marca GZM ogłosi przetarg na zakup 32 elektrycznych autobusów. Koszt tej inwestycji to 120 mln zł, z czego 80 mln zł to dofinansowanie otrzymane w ramach programu GEPARD II. W środę (10 marca) w Urzędzie Marszałkowskim została podpisana umowa w tej sprawie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotacja w połowie będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, a w połowie z NFOŚiGW. Umowa o dofinansowanie projektu ze środków RPO WSL zostanie podpisana po ogłoszeniu przetargu na realizację projektu.

Dzięki temu na drogach GZM pojawi się 27 autobusów 12-metrowych, 5 przegubowych o długości 18 metrów oraz zakupionych zostanie 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. Ponadto w sześciu miastach zostanie wybudowanych 9 stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.

Elektryczne autobusy dołączą do floty ponad 200 pojazdów, które zasilane są paliwami alternatywnymi – sprężonym gazem ziemnym (149), napędem hybrydowym (41) i elektrycznym (13), a które już teraz obsługują pasażerów Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Dofinansowanie w ramach programu GEPARD II otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe, które zamówią 6 nowoczesnych trolejbusów hybrydowych.

Na dostawę łączenie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czekają również PKM Sosnowiec (14) i PKM Gliwice (10). Z kolei do floty PKM Katowice dołączy wkrótce 10 nowych „elektryków”. Gliwicka spółka podpisała również umowę na 15 autobusów hybrydowych.

Metropolia ubiega się także o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. W tej sprawie trwa aktualnie ocena wniosku złożonego do programu „Zielony Transport Publiczny”. Projekt ten będzie pilotażem, stanowiącym pierwszy etap we wdrażaniu i upowszechnianiu transportu publicznego napędzanego wodorem na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Gdy te planowane zakupy zostaną sfinalizowane, to nawet co piąty autobus, jeżdżący pod szyldem ZTM, będzie napędzany niskoemisyjnym paliwem. Uwzględniając w tym zestawieniu również tramwaje (300) i trolejbusy (25), wtedy co trzeci pojazd na drogach GZM będzie zasilany paliwem alternatywnym.

 

 

Остання інформація
Графіка: Zmiana godzin otwarcia POP w Gliwicach
Zmiana godzin otwarcia POP w Gliwicach

22 kwietnia (poniedziałek) Punkt Obsługi Pasażera w Gliwicach będzie czynny do godziny 16:30.

Графіка: Informacja dla użytkowników aplikacji Mobilet
Informacja dla użytkowników aplikacji Mobilet

Operator aplikacji Mobilet zaplanował prace techniczne. W związku z nimi w nocy z 22 na 23 kwietnia mogą wystąpić przerwy w funkcjonowaniu usługi.