Transport publiczny wyjdzie z kryzysu obronną ręką - debata na Kongresie Polityki Miejskiej z udziałem ekspertów ZTM

Дата публікації: 10.06.2021

8 czerwca odbyła się w ramach Kongresu Polityki Miejskiej debata „Czego nauczyła nas pandemia - perspektywa transportu publicznego”. Uczestniczyli w niej eksperci z 4 instytucji - dyrektor Małgorzata Gutowska oraz zastępca dyrektora ds. handlowych Andrzej Stangret z Zarządu Transportu Metropolitalnego, zastępca dyrektora ds. transportu Maciej Sobieraj z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi i zastępca dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni Katarzyna Hebel.

Początek debaty poświęcony był podsumowaniu sytuacji w branży transportu publicznego na przestrzeni ubiegłego roku, który przyniósł także w tym obszarze rekordowe spadki, m.in. w zakresie sprzedaży biletów i liczby pasażerów. Dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego Małgorzata Gutowska podkreślała, że kryzys wywołany pandemią uderzył bardzo silnie w całą branżę transportową i że komunikacja miejska nie była tu wyjątkiem: - Kilkudziesięcioprocentowy spadek frekwencji podróżnych i 100 mln złotych mniejsze wpływy z biletów powaliłoby nawet najsilniejszą markę, ale my się nie dajemy. I nie przestajemy pracować nad rozwojem naszych usług - modernizacją taboru i infrastruktury przystankowej, wprowadzeniem nowych linii i technologii. Negatywne trendy ekonomiczne okazały się dla całej branży szeregiem wyzwań i koniecznością podejmowania radykalnych decyzji. Większość organizatorów transportu w Polsce, w tym Zarząd Transportu Metropolitalnego, poradziło sobie bardzo dobrze z koniecznością adaptacji do nowych realiów. Transport publiczny nie mógł się zatrzymać ani na chwilę - tak jak ochrona zdrowia czy funkcjonowanie sklepów pierwszej potrzeby, musieliśmy działać bez przestoju - wskazywała Gutowska.

- Transport publiczny wyjdzie z pandemii obronną ręką. Być może to wciąż śmiała teza, ale coraz więcej faktów za tym świadczy. Komunikacja zbiorowa ma do odegrania swoją rolę w dźwignięciu całej gospodarki, bo jak mało która branża ma znaczenie dla wszystkich obszarów funkcjonowania biznesowego i społecznego. Według Światowego Forum Ekonomicznego 1 dolar zainwestowany w rozwój transportu publicznego to 5 dolarów dla gospodarki - to może być dźwignia także w przypadku polskich regionów - zaznaczał zastępca dyrektora ds. handlowych Zarządu Transportu Metropolitalnego Andrzej Stangret.

Gdyby nie szybko i celnie podejmowane decyzje po stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego, między innymi powołanie sztabu kryzysowego, straty byłyby wielokrotnie większe, nie tylko po stronie kosztów operacyjnych, ale także przychodów z biletów. - Stanęliśmy rzeczywiście przed wielkim wyzwaniem. Ponad 1000 zmian rozkładów jazdy w ciągu roku, przestrzeganie rygorystycznych procedur bezpieczeństwa dla pasażerów i personelu, konieczność zapewnienia ciągłości finansowania strategicznych inwestycji oraz kampanii informacyjnych dla pasażerów to były działania, które musieliśmy uruchamiać w trybie natychmiastowym. Trudne czasy rodzą silne zespoły, więc to wszystko już teraz procentuje - podkreślała dyrektor Zarzadu Transportu Metropolitalnego Małgorzata Gutowska.

Trudne okoliczności kryzysu gospodarczego i ograniczonej mobilności wywołały także, paradoksalnie, pozytywne zmiany. - Przyspieszenie digitalizacji sprzedaży usług i obsługi pasażera - takie jak zwiększenie funkcjonalności aplikacji mobilnej, uruchomienie elektronicznego Punkty Obsługi Pasażera trafiają dokładnie w oczekiwania podróznych i wyznaczają trendy w całej branży. W ZTM przykładamy wielką wagę, by oferować wszystkie najnowsze narzędzia naszym klientom - dodawał Andrzej Stangret. ZTM w najbliższych miesiącach planuje poszerzanie siatki połączeń o kolejne metrolinie, które są nowym produktem w ofercie największego w Polsce organizatora transportu. - Ponad 17 milionów wozokilometrów, które oddajemy naszym pasażerom to tyle, ile Lublin wykonuje w ciągu całego roku. W ZTM stawiamy na rozbudowę oferty, bo to najlepszy sposób na powrót stałych klientów i pozyskanie nowych - dodała dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska. 

Przedstawiciele łódzkiego ZDiT oraz gdyńskiego ZKM także podkreślili, że jedynym skutecznym modelem dla rozwijania nowego modelu transportu publicznego jest konsekwentne i ciągłe prowadzenie inwestycji o charakterze strategicznym. - Kryzys nie powinien w żaden sposób odbić się na skali inwestycji. Jeśli chcemy przekonać pasażerów do powrotu do korzystania z komunikacji zbiorowej musimy zapewnić im stały poziom usług i rozwiązania dopasowane do ich potrzeb, dlatego bardzo mocno stawiamy na pozyskiwanie środków ze środków europejskich - podkreślali goście debaty.

Zapis całej debaty w ramach Kongresu Polityki Miejskiej można obejrzeć poniżej.

Остання інформація
Графіка: Masz bilet na mecz Zagłębia? Nie płacisz za podróż
Masz bilet na mecz Zagłębia? Nie płacisz za podróż

Kibice, którzy wybierają się na mecze Zagłębia Sosnowiec z Górnikiem Łęczna i Stalą Rzeszów będą mogli bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej.

Графіка: GZM zacieśnia współpracę z katowickim lotniskiem
GZM zacieśnia współpracę z katowickim lotniskiem

Już wiadomo, gdzie na lotnisku w Pyrzowicach powstanie stacja ładowania autobusów elektrycznych. Lokalizację ustalili przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, GZM oraz PKM Świerklaniec. Możliwość ładowania „elektryków” na lotnisku ułatwi funkcjonowanie linii metropolitalnych, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród mieszkańców Metropolii i turystów.