Aplikacje mobilne
Aplikacje mobilne umożliwiające zakup biletów poprzez telefon komórkowy. W ZTM-ie można korzystać z czterech aplikacji zewnętrznych. Są to: SkyCash, mPay, moBiLET oraz jakdojade. Dostępna jest również autorska aplikacja pn. Mobilny ŚKUP, która umożliwia zarządzanie kartą metropolitalną (ŚKUP) za pośrednictwem smartfona.
1. Aplikacje zewnętrzne
Na liniach na lotnisko: AP1, AP2, AP3, AP4 obowiązują bilety oznaczone jako 24-godzinne.
Informujemy, że kupując bilet za pomocą aplikacji mobilnych należy wybrać środek komunikacji miejskiej (autobus, trolejbus lub tramwaj) oraz numer linii, w której rozpoczyna się podróż.
Tak zakupiony bilet:
- jest ważny w wybranym pojeździe przez tyle minut lub tyle miast (gmin), ile określono na bilecie
- zachowuje ważność po przesiadce na inny środek komunikacji miejskiej, o ile czas ważności biletu nie został przekroczony.
Przykładowo, kupując bilet na 40 minut lub 2 miasta na autobus nr 1 pasażer może:
- jechać przez 40 minut przez więcej niż 2 miasta, z możliwością przesiadek
- jechać tym pojazdem przez 2 miasta ponad 40 minut.
2. Mobilny ŚKUP – Mobilna Aplikacja Pasażera
Funkcjonalności:
- zakodowanie biletów i zasileń Pieniądza Elektronicznego zakupionych na Portalu Klienta ŚKUP bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku
- składanie wniosków o fakturę VAT
- składanie reklamacji
- zgłaszenie problemu z pojazdem, w infrastrukturze przystankowej albo w automatach i parkomatach ŚKUP – z możliwością przesyłania zdjęć
- dostęp do rozkładów jazdy oraz komunikatów
- możliwość bezpośredniego kontaktu z ZTM
- wyświetlanie danych o posiadanej karcie (zapisane środki, ulgi, datę ważności)
- możliwość zmiany hasła i kodu PIN, a nawet zablokowania karty.
Narzędzie wykorzystuje NFC, dzięki czemu, aby zakodować kartę ŚKUP, wystarczy przyłożyć ją do telefonu i czekać na wyświetlenie odpowiedniego komunikatu.
Mobilny ŚKUP można bezpłatnie pobrać ze Sklepu Play. Aplikacja będzie też dostępna na system iOS.
Nowa wersja aplikacji umożliwia zakup biletów bezpośrednio w aplikacji. Można w niej nabyć następujące bilety:
- 30-dniowe i 90-dniowe;
- 30-dniowe Metrobilety – wspólną ofertę ZTM i Kolei Śląskich;
- Bilety wieloprzejazdowe ważne przez 180 dni;
- Bilety dzienne (ważne do północy dnia, w którym zostały kupione),
- Bilety 24-godzinne (ważne przez 24 godziny i uprawniające do przejazdu liniami autobusowymi na lotnisko);
- Bilety jednorazowe – w tym również bilety grupowe umożliwiające przejazd do 5 osób w grupie.
Kupując bilet można skorzystać z opcji "Zakup biletu" czyli zakodować bilety na karcie lub dokonać bezpośredniego zakupu poprzz funkcję "Kupuj i jedź". Wybrane bilety prezentowane są w postaci QRcodu i nie wymagają styku karty z kasownikiem w pojeździe.