Kup bilet, doładuj Metrokartę

Data publikacji: 31.08.2021

1. System Transport GZM - aplikacja i Metrokarta

2. Taryfa przewozowa

3. Cennik

4. Kup bilet przez telefon

Aplikacja mobilna umożliwiająca zakup biletów ZTM poprzez telefon komórkowy to Transport GZM oraz aplikacje zewnętrzne: SkyCash, mPay, moBiLET, zBiletem oraz jakdojade.

5. Biletomaty

Pasażerowie mogą korzystać z dwóch rodzajów automatów biletowych. Podstawowym automatem biletowym jest Stacjonarny Automat Doładowania Kart. Dodatkowo do użytku są automaty zasilane energią słoneczną - tzw. automaty solarne, które nie obsługują systemu Transport GZM, lecz są przeznaczone do sprzedaży wybranych biletów papierowych.

I. Zarząd Transportu Metropolitalnego obsługuje ponad 120 Stacjonarnych Automatów Doładowania Kart. Ich podstawowe funkcje to:

1. Sprzedaż papierowych biletów jednorazowych (krótkookresowych) i średniookresowych, z możliwością zakupu w jednej transakcji kilku różnych biletów (tzw. funkcjonalność koszyka).

2. Sprzedaż elektronicznych biletów jednorazowych (krótkookresowych) i okresowych.

3. Obsługa Metrokarty.

4. Przyjmowanie płatności za sprzedawane bilety i usługi z wykorzystaniem jednego z 3 kanałów płatności:

  • Gotówka – przyjmowanie i wydawanie monet w walucie PLN (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł) oraz przyjmowanie banknotów w walucie PLN (10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł),
  • Karta płatnicza – obsługa kart debetowych i kredytowych VISA i MasterCard, w tym również kart typu VISA payWave i MASTERCARD payPass, służących do płatności zbliżeniowych,

5. Prezentowanie informacji o rozkładach jazdy, komunikatach ZTM oraz cenniku biletów i usług.

6. Obsługa sprzedaży w 4 językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.

II. Pasażerowie mogą również korzystać z automatów solarnych. Można w nich w szybki sposób kupić bilety papierowe. W tego rodzaju urządzeniach można płacić zarówno gotówką, jak i kartą. Dużym udogodnieniem dla pasażerów jest także system wydawania reszty, co jest niespotykane w przypadku automatów solarnych. Menu tych biletomatów dostępne jest w 4 językach - polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.

6. Punkty Obsługi Pasażera

7. Punkty sprzedaży biletów elektronicznych

8. Oferta dla uczestników imprez kulturalnych, naukowych, oświatowych, sportowych i masowych

Oferta jest kierowana do jednostek organizacyjnych gmin należących do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz dla pozostałych organizatorów wydarzeń. Bilety uprawniają do przejazdu wszystkimi liniami komunikacji zbiorowej organizowanej przez ZTM. Dedykowane są uczestnikom imprez, w których udział bierze co najmniej 50 osób. Oferta zawierana jest na podstawie zawartej umowy z ZTM, która określa również zasadę i formę dystrybucji biletów. Dopuszcza się możliwość wykupu uprawnienia ważnego do 12 godzin – wartość uprawnienia jest wyliczana jako 50% ceny podanej dla 1 osoby. Szczegółowe informacje dotyczące tej oferty zawarte są w „Taryfie przewozu osób i bagażu w komunikacji miejskiej Transport GZM'. 

9. Ulga metropolitalna dla dzieci i młodzieży

Od początku 2018 roku dzieci i młodzież do 16. roku życia mieszkające na terenie miast należących do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mogą korzystać z komunikacji bezpłatnie. Z uprawnienia można korzystać wyłącznie na podstawie zakodowanej ulgi. 

10. Zwroty biletów

Pasażer może ubiegać się o zwrot aktywnego biletu w Punktach Obsługi Pasażera. Ich lokalizacja została wskazana na stronie internetowej ZTM w zakładce Punkty Obsługi.