Ułatwienia, które usłyszysz, zobaczysz, dotkniesz - o inkluzywnej komunikacji miejskiej

Data publikacji: 26.09.2022

Zarząd Transportu Metropolitalnego podsumowuje rozwiązania, które przeznaczone są zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami. W ich prezentacji pomogły osoby z niepełnosprawnościami oraz o obniżonej mobilności.

Komunikacja miejska w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest w coraz większym stopniu dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. To efekt systematycznego wdrażania szeregu zmian, na które decyduje się Zarząd Transportu Metropolitalnego – organizator komunikacji miejskiej na liniach autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych. Poprzez odpowiednie zapisy w nowych umowach przewozowych ZTM wprowadził szereg standardów, które będą wymagane we wszystkich nowych autobusach.

Wdrażanie udogodnień to proces, dzięki któremu komunikacja  staje się dostępna i przyjazna dla wszystkich pasażerów. Przykładami takich rozwiązań mogą być licznie instalowane w pobliżu przystanków elektroniczne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z możliwością dostępu do informacji głosowej czy też wymagania techniczne dotyczące pojazdów, na przykład rampy najazdowe i przyklęk pojazdów, czyli udogodnienia służące pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, rodzicom z małymi dziećmi i osobom starszym. Nowe wymagania z kolei dotyczą m.in. kontrastowych wyświetlaczy, ujednolicenia zapisów oznaczeń i nazw przystanków we wszystkich kanałach informacji, co jest ważne dla osób głuchych lub w spektrum autyzmu, ustandaryzowania zapowiedzi głosowych czy też podświetlania krawędzi stopni we wszystkich nowo wprowadzanych do ruchu pojazdach.

Ważnym elementem działań ZTM stały się także nalepki z QR kodami montowanymi na tabliczkach z rozkładami jazdy. – To nowe rozwiązanie, wdrażane od jakiegoś czasu przez ZTM, w znaczący sposób ma ułatwić dostęp do informacji dużej grupie pasażerów. Nalepki umieszczane są na wysokości ok. 120 cm, co umożliwia dostęp do nich osobom na wózkom. Montowane są zawsze w tym samym miejscu (prawy dolny róg gabloty z rozkładem jazdy. Cały kod QR jest wypukły, a dodatkowo nadrukowane na nich oznaczenie numeru stanowiska w alfabecie Braille’a, stanowi udogodnienie dla osób niewidzących. Docelowo takie naklejki mają pojawić się na wszystkich tabliczkach.

W ramach działań związanych z dostępnością audytowi poddany został także serwis internetowy ZTM. Pod koniec sierpnia zakończyła się kontrola podstrony z rozkładami jazdy.  Otrzymany certyfikat dostępności gwarantuje, że strona ZTM jest w pełni bez barier, dostępna dla osób z niepełnosprawnościami i zgodna z wymogami W3C WAI-AA.

Poprzez prezentację wdrożonych w komunikacji miejskiej propasażerskich rozwiązań ZTM chce zachęcać różne grupy pasażerów do korzystania z transportu zbiorowego.  Pokazanie udogodnień jako odpowiedzi na konkretne problemy, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami ma uzmysławiać, że wdrażane rozwiązania są realnie wykorzystywane i potrzebne wielu osobom na co dzień. Z drugiej strony, organizator komunikacji miejskiej liczy, że wszyscy pasażerowie zrozumieją, że te działania ułatwiają poruszanie się wszystkim korzystającym z transportu publicznego.

 

Filmy o udogodnieniach w komunikacji miejskiej ZTM:

Najnowsze informacje
Grafika: Zmieni się lokalizacja Punktu Obsługi Pasażera w Gliwicach
Zmieni się lokalizacja Punktu Obsługi Pasażera w Gliwicach

Od 5 grudnia gliwicki POP będzie mieścił się w nowo otwartym Centrum Przesiadkowym. Pasażerowie w jednym miejscu będą mogli załatwić swoje sprawy i przesiąść się do wybranego środka transportu.

Grafika: Dla pasażerów dojeżdżających do Gliwic ZTM przygotował dodatkowe informacje
Dla pasażerów dojeżdżających do Gliwic ZTM przygotował dodatkowe informacje

3 grudnia, w związku z oddaniem do użytku Centrum Przesiadkowego w Gliwicach, na terenie tego miasta zmieni się funkcjonowanie ok. 50 linii autobusowych. Zarząd Transportu Metropolitalnego podkreśla, że wśród tych linii są także takie, których trasa wykracza poza Gliwice i z tego powodu z modyfikacjami powinni się zapoznać także mieszkańcy np. Knurowa, Pyskowic i Zabrza. Teraz, aby pasażerom z tych miast ułatwić korzystanie z komunikacji miejskiej, organizator transportu przygotował dodatkowe materiały informacyjne.