Dzieci do szkół, autobusy na linie

Data publikacji: 28.08.2020

Wakacyjna pauza powoli dobiega końca. Dzieci i młodzież szkolna w większości wracają do tradycyjnej formy nauczania. Plany powrotu do nauki stacjonarnej oznaczają sporo zmian w komunikacji miejskiej ZTM. Od 1 września wzmacniamy wiele linii, w dużej mierze przywrócone zostają rozkłady na dni robocze szkolne. Niektóre zmiany pojawią się jednak nieco później – zależy to od decyzji poszczególnych gmin.

Na wrzesień przygotowaliśmy szereg modyfikacji i korekt, które mają zapewnić dzieciom bezpieczny dojazd do szkoły. Proces był wymagający, ponieważ na funkcjonowanie transportu bardzo silnie wpływa obecna sytuacja związana pandemią koronawirusa, m.in. ograniczenia w liczbie dostępnych miejsc w pojazdach. Na bieżąco analizujemy funkcjonowanie komunikacji. Sprawdzamy, w jaki sposób pasażerowie się przemieszczają. W ten sposób oszacowaliśmy także, na których liniach od września może pojawić się największe zapotrzebowanie i tam, gdzie to było możliwe, zaplanowaliśmy wzmocnienia. Mimo to sytuacja może się dynamicznie zmieniać, wpływ na nią mają na przykład zagrożenie dołączenia do żółtej bądź czerwonej strefy oraz spowodowane pandemią spadki dochodów gmin.

Co do zasady, zamierzamy przywrócić rozkłady jazdy na dni robocze szkolne. Ta zmiana dotyczy linii, które na czas wakacji były zawieszone (np. Sz2, 102, 648). Na wielu liniach realizowane będą dodatkowe kursy, do obsługi skierowany zostanie większy lub dodatkowy tabor (np. 5, 8, 32, 820). Część z gmin jeszcze nie zdecydowała, jak będzie wyglądała edukacja na ich terenie od początku nadchodzącego roku szkolnego. Trwają rozmowy z samorządowcami. Oznacza to, że na niektóre ze zmian będzie trzeba dłużej poczekać.

Podczas epidemii bezpieczeństwo pasażerów jest dla ZTM priorytetem. Zwiększenie liczby wybranych kursów czy dołożenie pojazdów na części linii od 1 września to kolejny element działań związanych z procedurami mającymi zapewnić maksymalną ochronę w tym trudnym czasie. Na polecenie ZTM operatorzy zobowiązani są do codziennej dezynfekcji pojazdów, wietrzenia ich oraz otwierania wszystkich drzwi na przystankach bez konieczności naciskania przycisku sygnalizującego chęć wyjścia z pojazdu przez pasażera.

Nieustannie prowadzimy również kampanię informacyjną, dotyczącą zasad bezpiecznego zachowania, przypominając o konieczności noszenia masek, przyłbic lub chust. Nadal obowiązują strefy wydzielone w pojazdach, co wiąże się z czasowym zawieszeniem sprzedaży biletów przez kierujących. ZTM poprzez systemy zarządzania ruchem oraz naszych pracowników w terenie całodobowo monitoruje sytuację i dokładamy wszelkich starań, by pasażerowie czuli się bezpiecznie. Sprawdzamy i eliminujemy wszelkie niedociągnięcia, ale pasażerów także zachęcamy do tego, by sami je nam sygnalizowali.

1 września wejdą w życie nie tylko zmiany związane z rozpoczęciem roku szkolnego. Modyfikacje rozkładów jazdy zaplanowano również na liniach, które zostały czasowo skierowane na trasy objazdowe w związku z remontami czy zmianami organizacji ruchu. Część korekt pojawi się też w pierwszych dniach września. Nastąpi to po ostatecznych decyzjach gmin.

Szczegóły są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Rozkłady jazdy i Komunikaty:

Najnowsze informacje
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 5 I]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 5 I]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Wprowadzamy godziny dla seniorów, aby zapewnić maksymalny komfort obsługi. Zmiany dotyczą również liczby połączeń, ponieważ od 17 października pasażerowie mogą zajmować tylko 30 % wszystkich miejsc w pojeździe. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Usprawnienie dla użytkowników ŚKUP. Bilety miesięczne w aplikacji
Usprawnienie dla użytkowników ŚKUP. Bilety miesięczne w aplikacji

Aplikacja Mobilny ŚKUP zyskała funkcjonalność sprzedaży biletów. Od 4 stycznia można w niej kupić m.in. bilety 30-dniowe i 90-dniowe, tygodniowe, dzienne, dobowe i oczywiście jednorazowe. Do tej pory za pomocą dostępnych na rynku zewnętrznych aplikacji, z których usług korzysta Zarząd Transportu Metropolitalnego, można było kupić tylko bilety jednorazowe.