Dzieci do szkół, autobusy na linie

Data publikacji: 28.08.2020

Wakacyjna pauza powoli dobiega końca. Dzieci i młodzież szkolna w większości wracają do tradycyjnej formy nauczania. Plany powrotu do nauki stacjonarnej oznaczają sporo zmian w komunikacji miejskiej ZTM. Od 1 września wzmacniamy wiele linii, w dużej mierze przywrócone zostają rozkłady na dni robocze szkolne. Niektóre zmiany pojawią się jednak nieco później – zależy to od decyzji poszczególnych gmin.

Na wrzesień przygotowaliśmy szereg modyfikacji i korekt, które mają zapewnić dzieciom bezpieczny dojazd do szkoły. Proces był wymagający, ponieważ na funkcjonowanie transportu bardzo silnie wpływa obecna sytuacja związana pandemią koronawirusa, m.in. ograniczenia w liczbie dostępnych miejsc w pojazdach. Na bieżąco analizujemy funkcjonowanie komunikacji. Sprawdzamy, w jaki sposób pasażerowie się przemieszczają. W ten sposób oszacowaliśmy także, na których liniach od września może pojawić się największe zapotrzebowanie i tam, gdzie to było możliwe, zaplanowaliśmy wzmocnienia. Mimo to sytuacja może się dynamicznie zmieniać, wpływ na nią mają na przykład zagrożenie dołączenia do żółtej bądź czerwonej strefy oraz spowodowane pandemią spadki dochodów gmin.

Co do zasady, zamierzamy przywrócić rozkłady jazdy na dni robocze szkolne. Ta zmiana dotyczy linii, które na czas wakacji były zawieszone (np. Sz2, 102, 648). Na wielu liniach realizowane będą dodatkowe kursy, do obsługi skierowany zostanie większy lub dodatkowy tabor (np. 5, 8, 32, 820). Część z gmin jeszcze nie zdecydowała, jak będzie wyglądała edukacja na ich terenie od początku nadchodzącego roku szkolnego. Trwają rozmowy z samorządowcami. Oznacza to, że na niektóre ze zmian będzie trzeba dłużej poczekać.

Podczas epidemii bezpieczeństwo pasażerów jest dla ZTM priorytetem. Zwiększenie liczby wybranych kursów czy dołożenie pojazdów na części linii od 1 września to kolejny element działań związanych z procedurami mającymi zapewnić maksymalną ochronę w tym trudnym czasie. Na polecenie ZTM operatorzy zobowiązani są do codziennej dezynfekcji pojazdów, wietrzenia ich oraz otwierania wszystkich drzwi na przystankach bez konieczności naciskania przycisku sygnalizującego chęć wyjścia z pojazdu przez pasażera.

Nieustannie prowadzimy również kampanię informacyjną, dotyczącą zasad bezpiecznego zachowania, przypominając o konieczności noszenia masek, przyłbic lub chust. Nadal obowiązują strefy wydzielone w pojazdach, co wiąże się z czasowym zawieszeniem sprzedaży biletów przez kierujących. ZTM poprzez systemy zarządzania ruchem oraz naszych pracowników w terenie całodobowo monitoruje sytuację i dokładamy wszelkich starań, by pasażerowie czuli się bezpiecznie. Sprawdzamy i eliminujemy wszelkie niedociągnięcia, ale pasażerów także zachęcamy do tego, by sami je nam sygnalizowali.

1 września wejdą w życie nie tylko zmiany związane z rozpoczęciem roku szkolnego. Modyfikacje rozkładów jazdy zaplanowano również na liniach, które zostały czasowo skierowane na trasy objazdowe w związku z remontami czy zmianami organizacji ruchu. Część korekt pojawi się też w pierwszych dniach września. Nastąpi to po ostatecznych decyzjach gmin.

Szczegóły są dostępne na naszej stronie internetowej w zakładce Rozkłady jazdy i Komunikaty:

Najnowsze informacje
Grafika: Od 22 lipca Katowice z nową mapą tramwajową: tymczasowe autobusy i tramwaje
Od 22 lipca Katowice z nową mapą tramwajową: tymczasowe autobusy i tramwaje

Od 22 lipca pasażerów korzystających z tramwajów w Katowicach czekają liczne zmiany. Powodem utrudnień będą prace torowe zaplanowane w samym centrum miasta. Zarząd Transportu Metropolitalnego, który musiał dostosować do nich ruch na 11 liniach tramwajowych, zapowiedział wprowadzenie modyfikacji, które zminimalizują niedogodności.

Grafika: Nocne prace serwisowe systemów SDIP i reklamacji [Aktualizacja: 28.06.2024 r., godz. 11]
Nocne prace serwisowe systemów SDIP i reklamacji [Aktualizacja: 28.06.2024 r., godz. 11]

W noc z 1 na 2 oraz 2 i 3 lipca 2024 r. przeprowadzane będą serwisowe prace. Pierwsze z nich będą dotyczyć Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a drugie systemu reklamacji. W tym czasie niektóre funkcjonalności tych rozwiązań będą niedostępne.