Linie metropolitalne

Data publikacji: 21.04.2021

Linie metropolitalne to system połączeń autobusowych ZTM, które usprawniają podróżowanie po Metropolii. Jest to atrakcyjna oferta ze względu na zwiększenie częstotliwości kursowania, niemal całodobową obsługę i wprowadzenie regularnych odstępów odjazdów.

Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, popularnie zwanych M-kami, jest rozłożone w czasie. 8 maja 2021 r. uruchomionych zostało pierwszych sześć linii: M1, M2, M3, M4, M18, M24, które obsługują duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. Od 3 lipca do dyspozycji pasażerów są metrolinie: M22 i M101, a od 7 sierpnia: M102 i M108. W późniejszym czasie wyjadą autobusy linii: M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M17, M19, M20, M21, M23, M25, M26, M100, M103, M104, M105, M106, M107 oraz lotniskowa AP. Przejazd liniami metropolitalnymi możliwy jest na podstawie biletów ZTM.

  • Liczba linii: 31.
  • Liczba kursów: robocze: 2236, soboty: 1464, niedziele: 1367.
  • Praca eksploatacyjna: 19 751 848 wozokm/rok.
  • Szacunkowy koszt: 144 710 584 zł/rok. *

Jakie korzyści wiążą się z podróżowaniem metroliniami?

  • Metrolinie jeżdżą częściej.
  • M-ki mają wydłużone godziny kursowania w ciągu dnia oraz w nocy.
  • Usprawniają podróżowanie pomiędzy wszystkimi gminami GZM.
  • To tańsza alternatywa dla transportu indywidualnego.
  • Wybór „M” to brak problemów z parkowaniem i krok do zmniejszenia korków.
  • Wybierając komunikację miejską dbamy o środowisko – mniejszy hałas i mniejsze zanieczyszczenie powietrza.
  • To oferta z możliwością udoskonalania jej przez pasażerów (badania poziomu satysfakcji).

Jakie miasta/gminy obsługują i będą obsługiwać metrolinie? Wszystkie gminy należące do GZM. W sumie jest ich aż 41:

  • Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Bytom, Tarnowskie Góry, Tychy, Kobiór, Piekary Śląskie, Wojkowice, Bobrowniki, Mikołów, Łaziska Górne, Wyry, Mysłowice, Zbrosławice, Świerklaniec, Ożarowice, Imielin, Lędziny, Siemianowice Śląskie, Czeladź, Gierałtowice, Mierzęcice, Bojszowy, Bieruń, Psary, Siewierz, Sławków, Sośnicowice, Radzionków, Pilchowice, Knurów, Pyskowice, Rudziniec, Chełm Śląski.

 

Zachęcamy do tego, aby regularnie odwiedzać naszą stronę internetową. Projekt metrolinii będzie stale rozwijany. W związku z tym należy spodziewać aktualizacji wdrażanych rozwiązań. Tak duża zmiana w siatce połączeń autobusowych na terenie Metropolii wpływa na organizację całej sieci – o zmianach w komunikacji miejskiej czytaj na stronie w zakładce „Komunikaty”.

KaMPANIA O liniach metropolitalnych

Rozpoczęła się na początku maja, czyli na tydzień przed planowanym uruchomieniem pierwszych sześciu metrolinii. Jej hasło „M-ki śmigają częściej, częściej, częściej” obrazuje główną korzyść dla podróżujących, czyli zwiększoną liczbę kursów autobusów. Odczytanie na głos tego hasła przedstawia nie tylko częstotliwość kursowania, ale także równe takty odjazdów pojazdów z przystanku.

Kampania o M-kach informuje i promuje unikatowe rozwiązanie. Działania reklamowe objęły takie kanały i narzędzia jak: citylighty na przystankach, banery w serwisach internetowych, plakaty w pojazdach, spoty radiowe i promocje w mediach społecznościowych. Dodatkowo, w ramach kampanii, jeszcze przed uruchomieniem linii na przystankach pojawili się informatorzy, którzy udzielali informacji oraz przekazywali ulotki ze schematami i opisami nowych tras.

Graficznie dominują kolory ZTM, czyli żółty i czarny. W kompozycji plakatu zwraca uwagę mapa schematu połączeń z numerami linii, dzięki której odbiorcy wyraźnie widzą, że M-ki łączą najbardziej odległe miasta Metropolii. Spójność przekazu ZTM utrzymane zostało także w pozostałych mediach: spocie radiowym, kampanii w social mediach czy informacjach na stronach: metropoliaztm.pl i rj.metropoliaztm.pl.

 Layout kampanii promującej uruchomienie metrolinii:

Wraz z uruchomieniem 3 lipca i 7 sierpnia kolejnych metrolinii (M101, M22, M102 i M108) kampania została uzupełniona o kolejne plakaty oraz ulotki z hasłami „M-ek śmiga coraz więcej!” i "M-ek śmiga więcej, więcej, więcej!". Dodatkowo na przystankach pojawili się informatorzy, których celem było udzielanie informacji i przekazywanie materiałów z opisami nowych tras.

Layout kampanii promujących uruchomienie kolejnych metrolinii:

 

* Stan na 27.04.2021 r.