Nowe zalecenia dotyczące korzystania z komunikacji miejskiej

Data publikacji: 24.03.2020

W autobusach, tramwajach i trolejbusach może znajdować się jednocześnie tylu pasażerów, ile wynosi połowa dostępnych miejsc siedzących – to decyzja Rządu RP, która będzie obowiązywać w całej Polsce od 25 marca.

Prosimy, żeby w tych dniach pasażerowie maksymalnie ograniczyli swoje podróże komunikacją miejską, abyśmy mogli zapewnić bezpieczne warunki dla tych wszystkich osób, które muszą dojechać do pracy.

W ostatnich dniach Zarząd Transportu Metropolitalnego odnotował na tyle duży spadek liczby podróżnych, że większość realizowanych połączeń już teraz spełnia to kryterium. Na niektórych kursach odnotowuje się zaledwie 15-20% wcześniej podróżujących. Przypomnijmy, że wprowadzenie rozkładów jazdy ważnych dni robocze nieszkolne to zmniejszenie oferty o 6 proc., podczas gdy liczba pasażerów spadła w tym czasie o kilkadziesiąt procent.

W związku z podjętą przez rząd decyzją i w trosce o bezpieczeństwo podróżnych Zarząd Transportu Metropolitalnego:

  • rezygnuje z wprowadzenia zapowiedzianych wcześniej ograniczeń dotyczących komunikacji trolejbusowej w podregionie tyskim (miały one obowiązywać od 25 marca),
  • zapowiedziane wcześniej zmiany w komunikacji autobusowej w podregionie tyskim (zawieszenie niektórych linii, wprowadzenie sobotnich rozkładów jazdy w dni powszednie) zostają utrzymane, przy czym kursy najbardziej popularne będą realizowane możliwie największymi pojazdami oraz – w miarę możliwości – będą uruchamiane dodatkowe połączenia,
  • zleci operatorom zawieszenie przy każdych drzwiach pojazdów informacji, ile osób jednocześnie może w nich przebywać,
  • zapewnieni obsługę linii, z których najczęściej korzystają pasażerowie, przez pojazdy przegubowe (18 m).

Liczba pasażerów będzie na bieżąco weryfikowana przez pracowników, którym zostało zlecone to zadanie. Na podstawie zebranych przez nich informacji oferta transportowa będzie zwiększana na tych liniach, z których aktualnie najczęściej korzystają mieszkańcy.

Pasażerów prosimy o wyrozumiałość dla podejmowanych przez nas działań, które są wdrażane w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich.

Prosimy również, aby mieszkańcy pilnie zgłaszali nam informacje, na których liniach i w jakich godzinach liczba zajętych miejsc w pojazdach przekracza 50 proc. Informacje prosimy o przesłanie na adres kancelaria@metropoliaztm.pl lub o kontakt z infolinią ZTM, która pracuje przez całą dobę, siedem dni w tygodniu – bezpłatny numer tel. 800 16 30 30. Dzięki temu będziemy mogli szybciej podjąć niezbędne decyzje, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym.

Ewentualne dodatkowe zmniejszenie liczby kursów na danej linii, będą spowodowane niską frekwencją. Pozwoli to wzmocnić i zabezpieczyć linie, z których korzystają osoby, które muszą w tych dniach dojechać do pracy. Prosimy również o pełną wyrozumiałość dla kierowców i motorniczych.

Niektórzy z nich przebywają na zwolnieniach chorobowych lub będą chcieli skorzystać z możliwości opieki nad dziećmi.

ZTM przypomina jednocześnie, że w komunikacji:

  • tramwajowej nadal obowiązywać będą w dni robocze rozkłady jazdy ważne w soboty, a w weekend nadal będą obowiązywać rozkłady jazdy ważne w niedziele,
  • autobusowej nadal obowiązywać będą w dni powszednie rozkłady jazdy ważne w dni robocze nieszkolne.

W związku ze stanem epidemii oraz dynamicznymi zmianami, prosimy, aby przed podróżą - pasażerowie sprawdzili aktualny rozkład jazdy na stronie internetowej ZTM.

W wyniku wdrażania wielu korekt, niestety nie jest możliwe zamieszczanie aktualnych informacji na wszystkich przystankach. Na najważniejszych z nich znajdują się tablice SDIP, które pokazują, za ile minut przyjedzie oczekiwany autobus lub tramwaj. Aktualną informację o odjazdach można uzyskać również dzwoniąc na bezpłatną infolinię ZTM lub korzystając z aplikacji mobilnych.

Najnowsze informacje
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 7 VIII]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 7 VIII]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Między innymi dotyczą one liczby realizowanych połączeń. Na niektórych liniach, z racji niższej frekwencji, kursów jest mniej. Na innych natomiast, zgodnie z potrzebami, oferta będzie zwiększana. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM
Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM

To jedne z najbardziej przyjaznych zmian w systemie ŚKUP od czasu jego wdrożenia. Pasażerowie mogą już korzystać z możliwości wysyłki kart ŚKUP pod wskazany adres. Koszt tej dodatkowej usługi wynosi 10 zł. Zwiększa się także zakres spraw, które można załatwić w Punktach Obsługi Pasażera. Od teraz można w nich m.in. odebrać kartę spersonalizowaną albo odblokować, zastrzec lub zwrócić kartę. Takich punktów w Metropolii jest 10: po jednym w Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Piekarach Śląskich, Sosnowcu, Tychach i Tarnowskich Górach oraz trzy w Katowicach.