Kolejne udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami

Data publikacji: 15.05.2023

W Punktach Obsługi Pasażera Zarządu Transportu Metropolitalnego zainstalowano tzw. pętle indukcyjne. Ułatwiają one obsługę słabosłyszących, a ich uruchomienie jest kolejnym dowodem na to, że organizator transportu bardzo poważnie podchodzi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Punkty Obsługi Pasażera ZTM są już wyposażone w tzw. pętle indukcyjne. Są one środkiem wspomagania słuchu, co oznacza, że służą ludziom właśnie z tego typu niepełnosprawnością. Rozwiązanie w istotny sposób podnosi jakość obsługi pasażera korzystającego z aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego. Pętle przekazują informacje odpowiednio wzmocnione i bez zniekształceń akustycznych „prosto do ucha” osoby słabosłyszącej. Rozbudowa infrastruktury przyjaznej dla osób ze szczególnymi potrzebami to niezbędny krok w przyszłość. Wszechobecny hałas niejako skazuje społeczeństwo na problem zrozumiałego słyszenia, który przybiera miano choroby cywilizacyjnej. ZTM, wdrażając systemy wspomagania słuchu, dowodzi, że z wielką powagą traktuje osoby z taką niepełnosprawnością. 

Jak to działa? 

Jedną z największych zalet pętli indukcyjnej jest jej bezobsługowość. Wystarczy, że osoba słabosłysząca podejdzie w POP do okienka oznaczonego specjalnym, niebiesko-białym symbolem ucha i przełączy aparat słuchowy na tryb „T”. Następnie, poprzez wzbudzenie cewki aparatu słuchowego lub implantu, następuje wzmocnienie dźwięku z jednoczesnym wyeliminowaniem pogłosów oraz hałasu dobiegającego z otoczenia.

Szereg działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Każde na rzecz inkluzywności 

ZTM podejmuje liczne działania ukierunkowane na zwiększenie poziomu inkluzywności komunikacji miejskiej. W ten sposób stałe poprawiana jest dostępność transportu publicznego dla wszystkich grup pasażerów, również tych z niepełnosprawnościami. Pod koniec ubiegłego roku przygotowane zostało specjalne podsumowanie pt. „Ułatwienia, które usłyszysz, zobaczysz, dotkniesz“. Jest ono dostępne na naszej stronie internetowej. W publikacji wymienione zostały niektóre z wdrożonych rozwiązań. Wszystko po to, aby wśród osób z niepełnosprawnościami zwiększyć świadomość o przeznaczonych dla nich udogodnieniach i tym samym zachęcić je do korzystania z transportu zbiorowego.

Wśród rozwiązań wdrażanych przez ZTM z myślą o osobach z niepełnosprawnościami na szczególną uwagę zasługują m.in. nowe standardy pojazdów. Są one uwzględniane w kolejno podpisywanych umowach przewozowych i zobowiązują przewoźników do stosowania różnych udogodnień. Wśród nich są m.in. kontrastowe wyświetlacze, ustandaryzowane zapowiedzi głosowe, podświetlane krawędzie stopni, czy też rampy najazdowe i funkcja przyklęku pojazdów. Przykładami innych rozwiązań mogą być instalowane w pobliżu przystanków elektroniczne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z możliwością dostępu do informacji głosowej czy też – sztandarowy projekt ZTM – umieszczane na tabliczkach rozkładowych nalepki z nazwą przystanku zapisaną w alfabecie Braille’a i kodem QR odsyłającym do strony internetowej z rozkładem jazdy. 

Wdrożenie powyższych rozwiązań przez ZTM, a także jego otwartość na potrzeby osób z niepełnosprawnościami i na dialog z przedstawicielami tych środowisk zostało w lutym tego roku dostrzeżone i docenione przez Fundację im. Stefana Batorego. Organizator transportu, wraz z fundacją Transgresja, został laureatem konkursu w kategorii Super Samorząd. 

Najnowsze informacje
Grafika: Prace techniczne w systemie aplikacji moBiLET
Prace techniczne w systemie aplikacji moBiLET

W związku z zaplanowanymi pracami technicznymi w nocy z 6 na 7 czerwca od godziny 23:00 do 5:00 mogą wystąpić utrudnienia w ciągłości pracy systemu moBiLET oraz możliwości zakupu biletu przez Pasażerów.

Grafika: Honorowanie biletów kolejowych [Aktualizacja: 14.05., g. 8:43]
Honorowanie biletów kolejowych [Aktualizacja: 14.05., g. 8:43]

Honorowanie biletów Kolei Śląskich na liniach autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych obowiązywało dziś (14.05.24 r.) do godz. 8:30