ZTM zmienia rozkłady jazdy. Wszystko przez koronawirusa

Data publikacji: 13.03.2020

Od poniedziałku w komunikacji miejskiej obowiązywać będą rozkłady jazdy ważne jak w dni robocze nieszkolne. Powodem zmiany jest zawieszenie zajęć w szkołach oraz ograniczona liczba dyspozycyjnych kierowców. Zarząd Transportu Metropolitalnego chce również w ten sposób zapobiegać zakażeniom koronawirusem.

ZTM podjął się już szeregu działań ukierunkowanych na minimalizowanie rozprzestrzeniania się koronawirusa. Dotychczas zalecił operatorom m.in. mycie pojazdów ze szczególną dokładnością, automatyczne otwieranie drzwi autobusów, tramwajów i trolejbusów podczas obsługi przystanków, regularną obsługę wszystkich przystanków – również tych „na żądanie”, dodatkowe wietrzenie pojazdów na przystankach początkowych oraz zawieszenie sprzedaży biletów przez kierujących pojazdami na dwa tygodnie od 12 marca. Organizator komunikacji miejskiej przystąpił również do realizacji akcji informacyjnej. Dzięki współpracy ze Śląskim Oddziałem Wojewódzkim NFZ w pojazdach wywieszone zostały plakaty informujące pasażerów o tym, jak zapobiegać zakażeniu. Z takimi samymi informacjami można zapoznać się również w mediach społecznościowych. Ponadto ZTM prowadzi zintensyfikowane kontrole czystości pojazdów wszystkich swoich przewoźników.

Dziś zapadła decyzja o ograniczeniu liczby połączeń – od 16 do co najmniej 25 marca, poza dniami weekendowymi, będą obowiązywać rozkłady jazdy ważne w dni robocze nieszkolne. Ma to związek z odwołaniem zajęć w szkołach oraz ograniczoną w związku z tym liczbą dyspozycyjnych kierowców. W ten sposób Zarząd Transportu Metropolitalnego wpisuje się również w zalecenia zachęcające do ograniczania aktywności i przemieszczania się. To wszystko w trosce o pasażerów.

Istotne zmiany zostały także zaplanowane w odniesieniu do połączeń tramwajowych. Zawieszone zostają linie nr 38 (od 14 marca) oraz nr 0 i 11 (od 16 marca). Pojemniejsze pojazdy będą natomiast obsługiwać linię nr 19. ZTM nie może wykluczyć, że wprowadzone zostaną kolejne ograniczenia, np. wprowadzenie w życie rozkładów jazdy obowiązujących w weekendy. Zachęcamy pasażerów do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych oraz strony internetowej.

Szczegółowe informacje dotyczące zmian w zakresie ograniczenia liczby kursów i zawieszonych linii można uzyskać na stronie: https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/1678/.

 

Podsumowanie działań podjętych przez ZTM:

  • mycie pojazdów, przeprowadzane przez operatorów, ze szczególną dokładnością,

  • wzmożona kontrola czystości pojazdów,

  • zalecenie automatycznego otwierania drzwi w pojazdach,

  • zawieszenie sprzedaży biletów w pojazdach na dwa tygodnie (od 12.03),

  • realizacja akcji informacyjnej (plakaty w pojazdach, media społecznościowe),

  • decyzja o przeprowadzaniu dodatkowego czyszczenia automatów biletowych,

  • regularna obsługa przystanków „na żądanie”,

  • dodatkowe wietrzenie pojazdów,

  • wyrażenie zgody na wydzielanie stref ograniczonych w pojazdach oraz wskazanie modelowego rozwiązania w tym zakresie,

  • zamknięcie Punktów Obsługi Pasażera oraz od 14 do 25 marca,

  • zamknięcie kancelarii ZTM w siedzibie przy ul. Barbary 21A w Katowicach,

  • wprowadzenie obowiązywania od 16 do 25 marca rozkładów jazdy ważnych w dni robocze nieszkolne.

Najnowsze informacje
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 7 VIII]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 7 VIII]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Między innymi dotyczą one liczby realizowanych połączeń. Na niektórych liniach, z racji niższej frekwencji, kursów jest mniej. Na innych natomiast, zgodnie z potrzebami, oferta będzie zwiększana. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM
Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM

To jedne z najbardziej przyjaznych zmian w systemie ŚKUP od czasu jego wdrożenia. Pasażerowie mogą już korzystać z możliwości wysyłki kart ŚKUP pod wskazany adres. Koszt tej dodatkowej usługi wynosi 10 zł. Zwiększa się także zakres spraw, które można załatwić w Punktach Obsługi Pasażera. Od teraz można w nich m.in. odebrać kartę spersonalizowaną albo odblokować, zastrzec lub zwrócić kartę. Takich punktów w Metropolii jest 10: po jednym w Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Piekarach Śląskich, Sosnowcu, Tychach i Tarnowskich Górach oraz trzy w Katowicach.