Bardziej cyfrowy ZTM. Wyższy komfort podróży i bezpieczeństwo pasażerów zagwarantuje nowa aplikacja
Nasi pracownicy testują aplikację, która zmienia dotychczasowy proces kontroli bezpieczeństwa i standardów pojazdów komunikacji miejskiej. Nowatorski system ma ułatwić wychwytywanie niedociągnięć, które są kluczowe dla pasażerów, takie jak np. czystość i wyposażenie pojazdu, sprawność kasowników i klimatyzacji czy też elementy związane z bezpieczeństwem i komfortem podróżujących.
- Jako największy organizator komunikacji miejskiej w Polsce testujemy najnowszą aplikację, która automatyzuje i przyspiesza kontrolę pojazdów. To kolejny element transformacji cyfrowej, którą przechodzimy.
- Dane wprowadzane podczas kontroli gromadzą się w chmurze, następnie można automatycznie generować raporty i szybciej identyfikować niedociągnięcia, a co za tym idzie poprawiać komfort podróży i bezpieczeństwo pasażerów.
Od początku lipca każdy pracownik kontrolujący jakość usług przewozowych będzie korzystał z pełnej wersji aplikacji Transport Quality Central (TQC). Jak szacuje Rafał Zając, naczelnik Wydziału Zarządzania Ruchem w ZTM, nowa aplikacja na tyle ułatwia i przyspiesza przeprowadzanie kontroli, że będzie można przeprowadzać ich nawet o połowę więcej lub zlecić kontrolerom inne, dodatkowe zadania: – Wszystko działa bardzo intuicyjnie. Pracownik, będąc w pojeździe, na urządzeniu mobilnym zaznacza to, co nie spełnia naszych oczekiwań. Może to być np. czystość i wyposażenie pojazdu, sprawność kasowników i klimatyzacji, czy też elementy związane z bezpieczeństwem pasażerów – wymienia Rafał Zając. – Kontroler może także wpisywać swoje uwagi i robić zdjęcia. Zebrane dane gromadzą się w chmurze. To znacznie przyśpiesza przepływ informacji, dzięki czemu będziemy mogli szybciej przeciwdziałać nieprawidłowościom – dodaje.
Aplikacja zwiększa nie tylko efektywność samej kontroli, ale także ułatwia organizację pracy. TQC przesyła bowiem indywidualny plan pracy każdemu kontrolerowi. Dzięki oprogramowaniu na bieżąco można śledzić lokalizacje przeprowadzanych wizyt w pojazdach i od razu można zobaczyć, które z nich od jakiegoś czasu nie były kontrolowane.
Aplikacja to także ekologiczna alternatywa dla dotychczasowych rozwiązań. Do tej pory raporty z kontroli były sporządzane na papierze. – Nowa aplikacja to element kompleksowego procesu transformacji cyfrowej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Konsekwentnie realizujemy zmianę na wielu płaszczyznach. Jest to oczywiście spójne z naszą rolą, którą sobie zdefiniowaliśmy – jako największy organizator komunikacji miejskiej w Polsce chcemy ułatwiać podróżowanie, tworzyć klimat i koncepcję przyjaznej, nowoczesnej i ekologicznej aglomeracji – i w tym kierunku zmierzają podejmowane przez nas działania. Będzie ich więcej – zapowiada zastępca dyrektora ZTM ds. administracyjnych Krzysztof Dzierwa.
Wskazujemy jednocześnie, że jesienią tego roku podjęta zostanie decyzja, co do stałego korzystania z aplikacji. Będzie to zależeć od wyników właśnie rozpoczynanego pilotażu.

Zobacz, jak korzystać z komunikacji miejskiej ZTM / Дізнайтесь, як користуватися громадським транспортом ZTM
31 maja kończy się możliwość korzystania z bezpłatnej komunikacji miejskiej dla obywateli Ukrainy, którzy w lutym przekroczyli granicę. Już teraz podpowiadamy, gdzie kupić bilet i jak korzystać z komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Після 31 травня припиняється можливість користування безкоштовним міським громадським транспортом для громадян України, які перетнули кордон у лютому. Інформуємо, де можна купити проїзний квиток і як користуватися міським громадським транспортом ZTM (Транспортного управління агломерації).

Od 25 czerwca dwie nowe Metrolinie. Znikną przesiadki na trasie Pyskowice- Tarnowskie Góry
Nowa linia metropolitalna M107 zapewni przez cały tydzień regularne, bezpośrednie połączenie Pyskowic i Zbrosławic z Tarnowskimi Górami. Druga emka – M105 będzie kursować na trasie Gliwice, Pyskowice oraz Knurów.