Dowód osobisty oraz legitymacja szkolna na ekranie smartfona

Data publikacji: 27.09.2019

mObywatel to oficjalna, bezpłatna aplikacja na urządzenia mobilne. Wydawana jest przez rząd, a za jej pomocą kontrolerzy biletów będą mieli możliwość weryfikacji tożsamości pasażera poprzez opcję mTożsamość, gdzie można będzie wygodnie wyświetlić swój dowód osobisty oraz przez opcję mLegitymacja, która wyświetla legitymację szkolną.

Do korzystania z usługi mTożsamość konieczne jest założenie profilu zaufanego. mLegitymacja to tradycyjna legitymacja szkolna wyświetlana na ekranie smartfona lub tableta. Pokazując ją możemy potwierdzić, że uczymy się w danej szkole, skorzystamy z różnych ulg i zwolnień. Jednakże ten mDokument możemy aktywować tylko wtedy, gdy nasza szkoła ma podpisane odpowiednie porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji. W szkole powinien działać system do wydawania mLegitymacji. Ten mDokument uruchamia się, używając kodu QR oraz kodu aktywacyjnego otrzymanego w sekretariacie szkoły.

Weryfikacja wiąże się z okazaniem dokumentu na ekranie smartfona lub tableta osobie weryfikującej. Należy uruchomić aplikację mObywatel, zalogować się, a następnie wybrać usługę mTożsamość/mLegitymacja szkolna. Dane wyświetlą się natychmiast.

Zabezpieczenia dokumentów dotyczą głównie:

  • Hologramu – zmieniający się kolor przy poruszaniu urządzeniem,
  • Elementu dynamicznego – ruszającej się flagi,
  • Daty ostatniej aktualizacji lub daty okazania dokumentu – różne informacje w zależności od prezentowanego dokumentu,
  • Tła.

mObywatel oferuje także szereg innych udogodnień:

  • mTożsamości można używać również np. odbierając przesyłki polecone na poczcie, w pociągach Intercity i Polregio i wszędzie, gdzie nie jest potrzebny tradycyjny, plastikowy dowód osobisty,
  • mPojazd – elektroniczny dokument przygotowany z myślą o właścicielach i współwłaścicielach pojazdów,
  • eRecepta – dostęp do listy niezrealizowanych recept, wystawionych dla nas i naszych bliskich,
  • Polak za granicą – pomocna podczas natrafienia na kłopoty podczas wyjazdu za granicę.

Źródło tekstu i zdjęć: https://www.gov.pl/web/mobywatel

Najnowsze informacje
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 5 I]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 5 I]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Wprowadzamy godziny dla seniorów, aby zapewnić maksymalny komfort obsługi. Zmiany dotyczą również liczby połączeń, ponieważ od 17 października pasażerowie mogą zajmować tylko 30 % wszystkich miejsc w pojeździe. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Usprawnienie dla użytkowników ŚKUP. Bilety miesięczne w aplikacji
Usprawnienie dla użytkowników ŚKUP. Bilety miesięczne w aplikacji

Aplikacja Mobilny ŚKUP zyskała funkcjonalność sprzedaży biletów. Od 4 stycznia można w niej kupić m.in. bilety 30-dniowe i 90-dniowe, tygodniowe, dzienne, dobowe i oczywiście jednorazowe. Do tej pory za pomocą dostępnych na rynku zewnętrznych aplikacji, z których usług korzysta Zarząd Transportu Metropolitalnego, można było kupić tylko bilety jednorazowe.