Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Sosnowiec - sporo zmian w komunikacji tramwajowej

Data publikacji: 29.03.2023

Początek kwietnia przyniesie szereg zmian w organizacji ruchu tramwajowego na trasach łączących Katowice i Chorzów, Katowice i Sosnowiec oraz Świętochłowice i Chorzów. W jednych miejscach ruch tramwajów zostanie wznowiony, w innych wstrzymany. Wszystko to związane jest z realizacją zadań inwestycyjnych prowadzonych przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A.

Katowice – Chorzów

W związku z pracami budowlanymi nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach, oba ciągi tramwajowe łączące Katowice i Chorzów są przerwane. Od soboty 1 kwietnia, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, zarówno na ul. Gliwickiej, jak i wzdłuż ul. Chorzowskiej, przywrócony zostanie ruch tramwajów. Na ul. Gliwickiej tramwaje będą kursować już po dwóch nowych torach, zaś przy ul. Chorzowskiej, ruch tramwajów między przystankami Dąb Huta Baildon a Katowice Stęślickiego prowadzony będzie po jednym torze.

Chorzów – Świętochłowice

W Świętochłowicach od początku lutego prowadzone są prace modernizacyjne torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Katowickiej na fragmencie od granicy z Chorzowem do ul. Żołnierskiej. Zadanie podzielone jest na etapy, z których pierwszy – obejmujący fragment od ul. Armii Krajowej w Chorzowie do skrzyżowania z ul. Wolności – właśnie dobiega końca. Od 1 kwietnia wznowiony zostanie ruch tramwajów w relacji: Świętochłowice – Chorzów Batory, a wykonawca przystąpi do realizacji drugiego etapu – od strony chorzowskiej ul. Wolności do skrzyżowania z ul. Katowicką. Tym samym ta relacja zostanie wyłączona z ruchu tramwajowego.

Ze względu na powyższe prace modernizacyjne, od soboty 1 kwietnia nastąpią zmiany w organizacji ruchu tramwajowego:

  • wznowione zostanie kursowanie linii nr 0, 23 i 43 na ich stałych trasach;
  • zawieszone zostaną tramwajowe linie tymczasowe nr 41, 59 i 60;
  • tramwaje linii nr 7 będą kursować na trasie: Katowice Zawodzie Zajezdnia – Chorzów Batory Dworzec PKP – Świętochłowice Mijanka – Bytom pl. Sikorskiego wg nowego rozkładu jazdy;
  • tramwaje linii nr 9 będą kursować na trasie: Bytom pl. Sikorskiego – Chebzie Pętla – Chorzów Batory Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
  • tramwaje linii nr 17 będą kursować na trasie: Bytom pl. Sikorskiego – Piaśniki Skrzyżowanie – Chorzów Batory Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
  • tramwaje linii nr 19 będą kursować na trasie: Katowice pl. Wolności – Chorzów Rynek – Chorzów Batory Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
  • tramwaje linii nr 49 będą kursować na trasie: Bytom Stroszek Zajezdnia – Bytom pl. Sikorskiego – Bytom Łagiewniki Zajezdnia wg nowego rozkładu jazdy;
  • uruchomiona zostanie tymczasowa linia nr 62, kursująca na trasie: Katowice Zawodzie Zajezdnia – Katowice Rynek – Chorzów Batory Dworzec PKP – Chorzów Rynek – Katowice Rondo – Katowice Rynek – Katowice Brynów Centrum Przesiadkowe;
  • dla linii tramwajowych nr 3, 5 i 10 zmienią się trasy przejazdu w kursach dojazdowych i zjazdowych oraz zmieni się rozkład jazdy;
  • dla linii tramwajowych nr 13, 16, 36, 37 i 46 zmienią się rozkłady jazdy;
  • uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza oznaczona jako T-9, kursując w relacji Chorzów Rynek – Świętochłowice Mijanka;
  • zawieszone zostanie kursowanie autobusowej linii zastępczej T-7.

Katowice – Sosnowiec

Wraz z początkiem kwietnia, w Katowicach Szopienicach rozpocznie się modernizacja odcinka linii tramwajowej biegnącej wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte, na odcinku między ul. Wańkowicza a ul. Korczaka. To 600-metrowy odcinek dwutorowej linii tramwajowej znajdującej się pomiędzy fragmentami zmodernizowanymi przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. w poprzednich latach. Inwestycja obejmuje nie tylko torowisko, ale także most nad Rawą oraz przylegające do torowiska chodniki i jezdnię, na której powstanie przystanek typu wiedeńskiego Szopienice Poczta. Prace budowlane realizowane będą przy całkowitym wstrzymaniu ruchu tramwajowego. Tym samym nie będą kursować tramwaje między zajezdnią Katowice Zawodzie a przystankiem Szopienice Kościół. W dniach 1-3 kwietnia wykonawca będzie zabudowywał rozjazd technologiczny, umożliwiający uruchomienie linii nr 15 dojeżdżającej od strony Sosnowca do Szopienic.

Od wyjazdów w sobotę 1.04.2023 r.:

  • linie nr 14, 15, 26 i 34 zostaną zawieszone (linia nr 15 tylko do 3 kwietnia);
  • uruchomiona zostanie linia nr 35 kursująca w relacji: Sosnowiec Zagórze Rondo Jana Pawła II – Sosnowiec Milowice Pętla (w poniedziałek 3 kwietnia linia nr 35 będzie kursowała ze zwiększoną częstotliwością).

Od wyjazdów we wtorek 4.04.2023 r.:

  • linia nr 15 obsługiwana taborem dwukierunkowym będzie kursowała na skróconej trasie: Sosnowiec Zagórze Rondo Jana Pawła II – Katowice Szopienice Kościół wg zmienionego rozkładu jazdy.

Od soboty 1.04.2023 r. zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza:

  • T-14 kursującą w relacji: Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe – Mysłowice Poczta;
  • T-15 kursująca w relacji: Sosnowiec Urząd Miasta – Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe (tylko w dniach 1-3 kwietnia);
  • T-34 kursująca w relacji: Katowice Zawodzie Centrum Przesiadkowe – Katowice Szopienice Pętla.

Zmiany obejmą również kilka linii autobusowych. Szczegółowy komunikat obejmujący wszystkie zmiany wprowadzane od 1 kwietnia dostępny jest na stronie internetowej ZTM w zakładce Aktualności – Komunikaty. Pasażerowie mogą również po więcej informacji zadzwonić na bezpłatną i czynną przez całą dobę infolinię ZTM (800 16 30 30).

źródło: Tramwaje Śląskie

Najnowsze informacje
Grafika: Bezpłatne autobusy i tramwaje na mecz Zagłębia ze Skrą Częstochowa
Bezpłatne autobusy i tramwaje na mecz Zagłębia ze Skrą Częstochowa

Kibice, którzy wybierają się na mecz Zagłębia Sosnowiec ze Skrą Częstochowa będą mogli bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej. Wystarczy podczas podróży mieć ważny bilet na to spotkanie lub kartę kibica.

Grafika: Otwarcie przejścia pod wiaduktem między Ligotą a Brynowem
Otwarcie przejścia pod wiaduktem między Ligotą a Brynowem

Od środy przejazdy komunikacją miejską pomiędzy Panewnikami i Ligotą a Brynowem będą nieco łatwiejsze. Stanie się tak dzięki temu, że umożliwione zostanie piesze przejście pod wiaduktem kolejowym przebiegającym nad ul. Kłodnicką.