Kup bilet kartą płatniczą

Data publikacji: 13.03.2019

Od stycznia w dwóch liniach, tj. autobusowej nr 297 oraz tramwajowej nr 14, obsługiwanych przez ZTM, została uruchomiona możliwość zakupu biletów jednorazowych bezpośrednio w pojeździe. Projekt powstał przy współpracy z Mennicą Polską SA. Nowa, innowacyjna metoda pozwala na dokonanie zapłaty bankową kartą płatniczą. Zachęcamy wszystkich pasażerów do korzystania z nowego systemu

Jak korzystać z systemu?

Pojazdy obsługujące obie linie, wyposażone zostały w specjalne czytniki, w których będzie można kupować bilety jednorazowe (krótkookresowe) w taryfie strefowo-czasowej. Aby kupić bilet, należy wybrać przycisk odpowiadający taryfie dla „biletów strefowo-czasowych”,
a następnie na wyświetlaczu kasownika pojawi się okienko do przełączenia użytkownika do dalszej ścieżki postępowania. Po wyborze odpowiedniego biletu należy przyłożyć kartę płatniczą do czytnika – opłata zostanie pobrana zbliżeniowo, a jej potwierdzenie zasygnalizowane odpowiednim komunikatem.

Bilety będą miały formę wyłącznie elektroniczną – bez papierowego wydruku oraz potwierdzenia transakcji. Pasażer będzie mógł kupić dowolną liczbę biletów.

Korzystając z tego systemu, będzie można zakupić bilet wyłącznie na aktualny przejazd (nie da się kupić biletów na zapas).

Jak sprawdzić czy bilet został zakupiony prawidłowo?

Na ekranie głównym kasownika po wybraniu ikony „Sprawdź bilet” oraz przyłożeniu karty płatniczej do wyznaczonego pola pojawi się lista zakupionych/ważnych biletów obowiązujących w danym pojeździe.

Kontrola biletowa

W czytniku będzie możliwość sprawdzenia jaki bilet został kupiony, na jakiej linii, w jakiej gminie i kiedy wykonano transakcję.  Ważność zakupionego biletu sprawdzić również będzie można podczas kontroli biletowej.

Najnowsze informacje
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 7 VIII]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 7 VIII]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Między innymi dotyczą one liczby realizowanych połączeń. Na niektórych liniach, z racji niższej frekwencji, kursów jest mniej. Na innych natomiast, zgodnie z potrzebami, oferta będzie zwiększana. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM
Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM

To jedne z najbardziej przyjaznych zmian w systemie ŚKUP od czasu jego wdrożenia. Pasażerowie mogą już korzystać z możliwości wysyłki kart ŚKUP pod wskazany adres. Koszt tej dodatkowej usługi wynosi 10 zł. Zwiększa się także zakres spraw, które można załatwić w Punktach Obsługi Pasażera. Od teraz można w nich m.in. odebrać kartę spersonalizowaną albo odblokować, zastrzec lub zwrócić kartę. Takich punktów w Metropolii jest 10: po jednym w Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Piekarach Śląskich, Sosnowcu, Tychach i Tarnowskich Górach oraz trzy w Katowicach.