Nowe Centrum Zarządzania Ruchem , nowe korzyści dla pasażerów

Data publikacji: 14.06.2019

Nowo stworzone Centrum Zarządzania Ruchem Zarządu Transportu Metropolitalnego oficjalnie rozpoczęło funkcjonowanie. Korzyści z przeprowadzonej inwestycji odczują przede wszystkim pasażerowie, ale także kierowcy i pracownicy organizatora przewozów. Poprawić ma się m.in. przepływ informacji oraz organizacja ruchu pojazdów.

Proces tworzenia Centrum Zarządzania Ruchem ZTM ruszył w marcu. Instalacja ekranów oraz ich integracja z wcześniej wykorzystywanymi systemami zakończyły proces inwestycji. 13 czerwca oficjalnie otwarto komórkę. Pracownicy ZTM mają już dostęp do systemu narzędzi, który pozwala im na dużych ekranach obserwować bieżącą pozycję ponad 1000 pojazdów – autobusów, tramwajów i trolejbusów. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest m.in. szybsze przekazywanie i publikowanie informacji o utrudnieniach w ruchu.

Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli organizatora przewozów na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podróżni mogą liczyć na dwie istotne zmiany. Po pierwsze, infolinia obecnie działa przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Pasażerowie mogą uzyskać lub uzyskać szybciej niż dotychczas oczekiwaną informację, na przykład dotyczącą dokładnej lokalizacji konkretnego autobusu lub jego ewentualnego opóźnienia, a także uzyskać wszelkie potrzebne informacje związane z funkcjonowaniem komunikacji, obowiązujących taryf itp. Po drugie, pracownicy ZTM dysponują obecnie narzędziami, które pozwolą szczegółowiej weryfikować wykonywaną przez poszczególnych operatorów pracę przewozową, wdrażać w przyszłości działania skutkujące poprawą jakości realizowanych przez nich usług, a także w skrajnych przypadkach odpowiednio reagować na najbardziej uciążliwe zdarzenia drogowe.

Korzyści z wprowadzonych zmian pasażerowie będą zawdzięczać m.in. dzięki zakupie przez ZTM sześciu bezszwowych ekranów. Dziś tworzą one jeden telebim o wymiarach 3,7 m na 1,4 m i pełnią ważną funkcję pomocniczą. Nowo zakupiony sprzęt został zintegrowany z dotychczas dostępnymi systemami wykorzystywanymi wcześniej w KZK GOP oraz MZK Tychy.

Najnowsze informacje
Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM
Kartę ŚKUP można już zamówić do domu lub odebrać w 10 dodatkowych punktach ZTM

To jedne z najbardziej przyjaznych zmian w systemie ŚKUP od czasu jego wdrożenia. Pasażerowie mogą już korzystać z możliwości wysyłki kart ŚKUP pod wskazany adres. Koszt tej dodatkowej usługi wynosi 10 zł. Zwiększa się także zakres spraw, które można załatwić w Punktach Obsługi Pasażera. Od teraz można w nich m.in. odebrać kartę spersonalizowaną albo odblokować, zastrzec lub zwrócić kartę. Takich punktów w Metropolii jest 10: po jednym w Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Piekarach Śląskich, Sosnowcu, Tychach i Tarnowskich Górach oraz trzy w Katowicach.

Tour de Pologne: ZTM zmienia 200 rozkładów jazdy. Gdzie i kiedy szukać informacji?
Tour de Pologne: ZTM zmienia 200 rozkładów jazdy. Gdzie i kiedy szukać informacji?

Organizacja wyścigu Tour de Pologne oznacza wyłączenie przez organizatora imprezy i służby drogowe setek ulic na obszarze Metropolii. To będzie przyczyną licznych utrudnień. Zarząd Transportu Metropolitalnego dostosowuje ruch autobusów i tramwajów do trasy i czasu przejazdu kolarzy oraz apeluje, aby z informacjami o zmianach zapoznać się przed wyjściem z domu na przystanek. Można to zrobić na kilka sposobów.