Oświadczenie dotyczące wypadku w Katowicach

Data publikacji: 02.08.2021

W sobotę, 31 lipca br., w centrum Katowic doszło do tragicznego zdarzenia z udziałem kierowcy PKM Katowice, w wyniku którego zginęła 19-letnia kobieta. Prokuratura postawiła kierującemu zarzuty zabójstwa kobiety i usiłowania zabójstwa dwóch kolejnych osób.

Jesteśmy głęboko wstrząśnięci tą sprawą. Jako organizator transportu natychmiast zwróciliśmy się do Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego, z którym ściśle współpracujemy na rzecz bezpieczeństwa od 2019 roku, prowadząc wspólne działania w tym zakresie. Wynikiem dzisiejszego spotkania z przedstawicielami tej instytucji jest decyzja o przeprowadzeniu dodatkowych kontroli u przewoźników, świadczących nam swoje usługi.  

Bezpieczeństwo pasażerów jest od zawsze naszym absolutnym priorytetem. Od 2019 roku, na nasz wniosek, wspólnie z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego przeprowadziliśmy ponad 700 kontroli pojazdów. Ponadto, we wspomnianym okresie, WITD wykonał ok. 500 narkotestów. Żaden z nich nie wykazał obecności środków odurzających wśród kierowców. Kolejne wzmożone kontrole mają za zadanie potwierdzenie bezpieczeństwa w środkach komunikacji miejskiej i wyeliminowanie jakichkolwiek przesłanek, mogących mieć wpływ na jego zagrożenie.  

Bezpośrednio po wypadku, w sobotę 31 lipca br., zwróciliśmy się do Zarządu PKM Katowice, z wnioskiem o udzielenie pełnej informacji na temat zdarzenia. PKM Katowice jest pracodawcą zatrudniającym kierowców, w związku z tym ma wyłączną możliwość podejmowania decyzji o dopuszczeniu do kierowania autobusami. Oczekujemy pilnego przedstawienia stosownej dokumentacji, która zweryfikuje czy na tym polu wszelkie procedury zostały dotrzymane.

W najbliższych dniach organizowane będą kolejne spotkania z Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz Prezesami Zarządów wszystkich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej – celem będzie ustalenie jak w ramach obowiązującego prawa można zacieśnić kontrole i zapewnić bezpieczne przewozy.  

ZTM ściśle współpracuje ze wszystkim organami, wielokrotnie inicjując projekty zwiększające bezpieczeństwo pasażerów.  

Najnowsze informacje
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 1 VII]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 1 VII]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

„Zmień EGO na EKO“ – pod takim hasłem ZTM rozpoczyna kampanię i cykl inicjatyw w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności [Aktualizacja 21.09]
„Zmień EGO na EKO“ – pod takim hasłem ZTM rozpoczyna kampanię i cykl inicjatyw w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności [Aktualizacja 21.09]

„Europejski Tydzień Mobilności” (ETM) zaczyna się już w najbliższy czwartek (16 września) i potrwa do 22 września, czyli „Dnia bez Samochodu”. Zarząd Transportu Metropolitalnego – największy organizator komunikacji miejskiej w Polsce – przygotował szereg inicjatyw na najbliższe dni i szczególnie w tym okresie promuje rolę transportu publicznego w budowaniu ekologicznego, przyjaznego i nowoczesnego miasta