Zmieniamy taryfę. Od 1 marca będzie taniej

Data publikacji: 09.01.2020

Nowe, wieloprzejazdowe bilety w dużo niższej cenie, bilet dzienny ważny do północy i spora obniżka cen biletów elektronicznych w taryfie odległościowej. To kilka z założeń nowej taryfy, która została zaprezentowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

Nowe ceny zaczną obowiązywać od 1 marca. Taryfa została już formalnie przyjęta przez zarząd GZM. Jej wprowadzenie wymaga istotnych modyfikacji w systemie ŚKUP, nad którymi prace zaczną się w połowie tego miesiąca. Wdrożenie poprzedzone było szerokimi konsultacjami m.in. ze związkami zawodowymi oraz z Radą Metropolitalnego Transportu Publicznego, w której – poza ekspertami w tej dziedzinie, zasiadają również m.in. studenci, społecznicy i uczniowie. Podczas konsultacji, przedstawiona wersja taryfy została zaakceptowana i nie zgłoszono istotnych zmian, modyfikujących główne założenia tej propozycji.

Tańsze bilety odległościowe to jedna z najistotniejszych nowości. Dotychczas ta oferta nie cieszyła się dużą popularnością wśród pasażerów właśnie z powodu zbyt wysokich cen biletów, a jest ona najwygodniejsza w użyciu. To taryfa domyślna kasowników ŚKUP, do których wystarczy przyłożyć kartę, aby pobrało z niej opłatę za przejazd. Aby zachęcić pasażerów do korzystania z tej taryfy, ceny biletów odległościowych zostaną znacząco obniżone. Szczególnie korzystne ceny proponujemy na najkrótszych odcinkach. Osoby kupujące bilety normalne za przejazd do 1 km zapłacą tylko 1,60 zł, natomiast np. młodzież powyżej 16. roku życia, studenci oraz uprawnienie emeryci i renciści - już tylko 80 gr.

Bilety odległościowe będą tańsze średnio o 36 groszy.

 

Odległość km

Obecna wersja taryfy

Nowa wersja taryfy

Normalny

Ulgowy

Normalny

Ulgowy

Do 1 km

2,20 zł

1,10 zł

1,60 zł - 0,60 zł

0,80 zł - 0,30 zł

Od 1 do 2 km

2,80 zł

1,40 zł

2,20 zł - 0,60 zł

1,10 zł - 0,30 zł

Od 2 do 5 km

3,10 zł

1,55 zł

2,80 zł - 0,30 zł

1,40 zł - 0,15 zł

Od 5 do 9 km

3,70 zł

1,85 zł

3,40 zł - 0,30 zł

1,70 zł - 0,15 zł

Od 9 do 14 km

4,20 zł

2,10 zł

3,90 zł - 0,30 zł

1,95 zł - 0,15 zł

Od 14 do 20 km

4,40 zł

2,20 zł

4,20 zł - 0,20 zł

2,10 zł - 0,10 zł

Powyżej 20 km

4,60 zł

2,30 zł

4,40 zł - 0,20 zł

2,20 zł - 0,10 zł

 

Średnia

0,36 zł

Tabela przedstawia porównanie cen biletów w taryfie odległościowej według obecnej i nowej taryfy. Na zielono zaznaczono, ile zaoszczędzą pasażerowie na poszczególnych rodzajach biletów, czyli o ile będą tańsze w porównaniu do aktualnego cennika.

Największa nowość to bilety wieloprzejazdowe, czyli abonament ważny pół roku. Opcja ta powstała z myślą o osobach, które sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej, nie przesiadają się i chciałyby mieć przy sobie pakiet biletów ważny dłużej niż jeden miesiąc. Będą mogły go użyć w dowolnym momencie przez 180 dni, czyli przez pół roku. Bilet wieloprzejazdowy będzie uprawniał do przejazdu po całej sieci, zarówno autobusami, tramwajami, jak i trolejbusami. Decyzja o tym czy skorzystamy z niego na terenie jednego miasta, czy dwóch i więcej – będzie zależeć od pasażera. Dzięki temu bilety te będą sporo tańsze niż gdybyśmy chcieli kupić pakiet biletów jednorazowych – papierowych albo elektronicznych.

Warto wspomnieć również o innych propozycjach. Wśród nich m.in. bilet dzienny. Jest to kolejna nowość w ofercie ZTM. To bilet ważny do godz. 23:59 tego dnia, w którym go skasowaliśmy lub aktywowaliśmy. Będzie kosztował 10 zł (ulgowy 5 zł), czyli będzie o 4 zł tańszy od biletu dobowego, który jest ważny przez 24 godziny od momentu skasowania. Nie będzie on uprawniał do korzystania z linii na lotnisko (AP). Bilet dzienny dedykowany jest szczególnie osobom, które w ciągu jednego dnia potrzebują dokonać kilku przejazdów komunikacją miejską. Kolejną wartą uwagi propozycją jest bilet grupowy. To oferta dla maksymalnie pięciu osób, które dzięki temu, że będą wspólnie podróżować, zapłacą mniej. Bilet normalny będzie kosztował 10 zł, zaś ulgowy – 5 zł. Będzie uprawniał do przejazdu na całej sieci, przez 90 minut z możliwością przesiadek.

Wraz z wejściem w życie nowej taryfy, zaczną również obowiązywać nowe wzory jednorazowych biletów papierowych. Będą miały dotychczasowe rozmiary, ale będą wyglądały zupełnie inaczej. Po pierwsze nowe bilety zostały zaprojektowane w orientacji pionowej, czyli w taki sposób, w jaki pasażer wkłada je do kasownika. Ponadto inaczej zostały na nich rozłożone akcenty graficzne. Najbardziej wyeksponowana będzie informacja dotycząca tego, jaki jest to rodzaj biletu – na jedno miasto lub na 20 minut, na dwa miasta lub na 40 minut czy na trzy miasta lub na 90 minut. Na dotychczasowych biletach najbardziej rzucająca się w oczy jest informacja o ich cenie. Mocną stroną nowych biletów będą również zabezpieczenia – zarówno te widoczne, jak i niewidoczne. W przypadku tych pierwszych jest to m.in. hologram aplikowany techniką hot-stampingu, papier z własnym znakiem wodnym z widocznymi włóknami w strukturze papieru, numerator typograficzny, linie rastrowe różnych grubości oraz wzór reliefowy w tle.

Papierowe bilety jednorazowe, zakupione przed 1 marca, po zmianie taryfy nie stracą ważności. Bilety te będzie można wykorzystać na dotychczasowych zasadach do 14 marca. Po tym dniu również będą uprawniać do przejazdów, jednakże trzeba będzie każdorazowo do nich dokupić tzw. bilety uzupełniające o nominale 10 groszy – tak, aby sumaryczna cena biletów wcześniej zakupionych i uzupełniających, była zgodna z obowiązującą taryfą.

Najnowsze informacje
Rozpoczęto budowę nowej linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze
Rozpoczęto budowę nowej linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze

Wczoraj została wbita symboliczna "pierwsza łopata" na placu budowy nowej linii tramwajowej, która od istniejącej pętli doprowadzona zostanie do ronda im. Jana Pawła II. Na nowych torach zaczną kursować tramwaje pod koniec stycznia 2023 roku.

Dbajmy o siebie nawzajem. Ruszyła kampania ZTM o bezpieczeństwie w czasie COVID
Dbajmy o siebie nawzajem. Ruszyła kampania ZTM o bezpieczeństwie w czasie COVID

Rozpoczęliśmy kampanię informacyjną o bezpieczeństwie w komunikacji miejskiej w czasie COVID. Przekaz oparty jest o liczby i fakty, obrazujące skalę podejmowanych działań. Komunikat poparty jest zaleceniami dla pasażerów, na których również spoczywa część odpowiedzialności za wspólne bezpieczeństwo. Emocjonalny hasztag spaja całość, odwołując się do poczucia wspólnoty #dbajmy-o-siebie-nawzajem.