Bilety
1. Bilety jednorazowe
Bilety jednorazowe (krótkookresowe) dostępne są w wersji strefowo-czasowej (płaci się za strefy – przy czym jedna strefa to jest jedno miasto – lub za czas) lub w taryfie odległościowej (opłata wyłącznie za pomocą karty ŚKUP), w której płaci się za liczbę przejechanych kilometrów.
2. Bilety średniookresowe 24-godzinne i 7-dniowe
Pasażerowie mogą korzystać z biletów 24-godzinnych oraz 7-dniowych.
3. Bilety długookresowe 30- i 90-dniowe
4. Bilety na lotnisko
Bilet uprawniający do przejazdu liniami na lotnisko kosztuje 14 zł (7 zł bilet ulgowy). Jest to jednocześnie bilet 24-godzinny, uprawniający do korzystania z przejazdu wszystkimi liniami autobusowymi, tramwajowymi i trolejbusowymi.
5. Gdzie kupić
Bilety dostępne są w wersjach papierowych (wyłącznie jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej oraz bilet 24-godzinny) oraz w wersji elektronicznej.
6. Automaty biletowe
Zarząd Transportu Metropolitalnego obsługuje ponad 120 Stacjonarnych Automatów Doładowania Kart. Ich podstawowe funkcje to:
- Sprzedaż papierowych biletów jednorazowych (krótkookresowych), z możliwością zakupu w jednej transakcji kilku różnych biletów (tzw. funkcjonalność koszyka).
- Sprzedaż elektronicznych biletów jednorazowych (krótkookresowych) i okresowych na kartę ŚKUP.
- Obsługa karty ŚKUP:
- Wydawanie karty niespersonalizowanej.
- Zmiana kodu PIN karty.
- Zasilenie stanu konta karty – tzw. elektronicznej portmonetki.
- Sprawdzanie stanu karty – np. rodzaju i okresu ważności zakodowanych biletów, stanu środków na koncie, rodzaju przypisanej ulgi.
- Wyświetlanie listy ostatnio wykonanych operacji z wykorzystaniem elektronicznej portmonetki.
4. Przyjmowanie płatności za sprzedawane bilety i usługi z wykorzystaniem jednego z 3 kanałów płatności:
- Gotówka – przyjmowanie i wydawanie monet w walucie PLN (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł) oraz przyjmowanie banknotów w walucie PLN (10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł).
- Karta płatnicza – obsługa kart debetowych i kredytowych VISA i MasterCard, w tym również kart typu VISA payWave i MASTERCARD payPass, służących do płatności zbliżeniowych.
- Karta ŚKUP – obsługa kart spersonalizowanych i niespersonalizowanych.
5. Prezentowanie informacji o rozkładach jazdy, komunikatach ZTM oraz cenniku biletów i usług.
7. ŚKUP – kup bilet / doładuj kartę
8. Punkty Obsługi Pasażera
Punkty Obsługi Pasażera znajdują się w: Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach, Bytomiu, Chorzowie, Piekarach Śląskich, Tarnowskich Górach i Tychach. Punkty prowadzą obsługę karty ŚKUP, w ciągłej sprzedaży znajdują się tam również bilety papierowe. Ponadto można w nich uzyskać informację o połączeniach komunikacji miejskiej, złożyć skargę lub wniosek, a jeśli zajdzie taka potrzeba, uiścić również nałożoną opłatę dodatkową.
9. Taryfa przewozowa
10. Ulga metropolitalna dla dzieci i młodzieży
Od początku 2018 roku dzieci i młodzież do 16. roku życia mieszkające na terenie miast należących do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mogą korzystać z komunikacji bezpłatnie. Z uprawnienia można korzystać wyłącznie na podstawie ulgi zakodowanej na karcie ŚKUP.
11. METROBILET
Metrobilet to nowa oferta dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej ZTM oraz pociągów Kolei Śląskich. Na jednym bilecie można podróżować wszystkimi środkami transportu na terenie Metropolii.
Więcej informacji na stornie https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/metrobilet
- 1. Bilety jednorazowe
- 2. Bilety średniookresowe 24-godzinne i 7-dniowe
- 3. Bilety długookresowe 30- i 90-dniowe
- 4. Bilety na lotnisko
- 5. Gdzie kupić
- 6. Automaty biletowe
- 7. ŚKUP – kup bilet / doładuj kartę
- 8. Punkty Obsługi Pasażera
- 9. Taryfa przewozowa
- 10. Ulga metropolitalna dla dzieci i młodzieży
- 11. METROBILET