FAQ - często zadawane pytania

Data publikacji: 19.11.2024

1) Teraz na bilecie jednorazowym liczy się tylko czas. Co w momencie wystąpienia opóźnienia, gdy np. przez korki skończy się ważność biletu-zamiast 20 minut, podróż potrwa 30 minut? 

W taryfie ZTM przy przejazdach jednorazowych obowiązuje taryfa czasowa, w której wysokość opłaty za przejazd zależy od czasu podróży mającego odzwierciedlenie w rozkładzie jazdy. W przypadku, gdy z powodu opóźnienia pojazdu czas trwania podróży pasażera na podstawie posiadanego biletu jednorazowego/ krótkookresowego lub „Grupowego” ulegnie skróceniu w stosunku do wynikającego z rozkładu jazdy czasu trwania podróży, czas ważności tych biletów ulega wydłużeniu o czas tego opóźnienia.

2) Czy zniżka studencka jest ograniczona do konkretnego wieku?

Nie, ulga studencka jest bez ograniczeń wiekowych, jednak nie dotyczy to studiów podyplomowych ani studiów doktoranckich.

3) Jakie bilety obowiązują na liniach metropolitalnych i lotniskowych?

Na liniach metropolitalnych i lotniskowych obowiązuje taryfa standardowa. Można z nich korzystać na podstawie wszystkich biletów ZTM. Szczegółowe informacje na temat oferty biletowej można znaleźć na stronie internetowej ZTM w zakładce Kup bilet.

4) Gdzie można zwrócić bilet długookresowy?

Zwrotów biletów można dokonywać w Punktach Obsługi Pasażera oraz za pomocą aplikacji lub na Portalu Transport GZM.

5) Gdzie znajdują się Punkty Obsługi Pasażera?

Pasażerowie mają do dyspozycji dziesięć Punktów Obsługi Pasażera zlokalizowanych w ośmiu miastach: Katowicach, Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Piekarach Śląskich, Sosnowcu, Tychach i Tarnowskich Górach. Szczegółowe adresy dostępne są na stronie internetowej ZTM w zakładce Kup bilet - Punkty Obsługi.

6) Czy można kupić bilety ZTM przez telefon komórkowy? W jakich aplikacjach mobilnych można kupić bilety ZTM?

Tak, bilety ZTM są dostępne w aplikacjach: Transport GZM, SkyCash, mPay, moBILET, zBiletem oraz Jakdojade. W aplikacjach Transport GZM są dostępne wszystkie bilety ZTM, a w przypadku pozostałych jednorazowe i średniookresowe.

7) Czy można podróżować na jednym bilecie komunikacją ZTM i Kolejami Śląskimi?

Tak, możliwe jest to na podstawie 30-dniowych Metrobiletów oraz Metrobiletu 24h. Więcej informacji na temat można uzyskać na stronie internetowej ZTM w zakładce Kup bilet - Cennik.

8) Czy 8-letnie dziecko może podróżować za darmo komunikacją ZTM?

Tak, dzieci i młodzież w wieku od 7. do 16. roku życia, mające miejsce zamieszkania/zameldowania na terenie gmin wchodzących w skład GZM, mogą podróżować komunikacją ZTM bezpłatnie. Warunkiem jest zakodowanie specjalnej ulgi w systemie Transport GZM. 

9) Czy można kupić bilet u kierowcy lub motorniczego w komunikacji ZTM?

Pasażerowie mogą kupić u kierującego bilet, ale jedynie „90 minut”, dlatego zachęcamy do wyboru innego kanału sprzedaży.

10) Gdzie można znaleźć informacje dot. zaplanowanych zmian w komunikacji ZTM?

Zaplanowane zmiany w komunikacji miejskiej najlepiej sprawdzać na stronie internetowej ZTM w zakładce Zaplanuj podróż – Rozkłady jazdy – Komunikaty.

11) Czy można zawiesić bilet?

Nie, pasażerowie nie mają możliwości zawieszenia biletów ZTM, ale mogą dokonać zwrotu biletów długookresowych lub wieloprzejazdowych. Zwrotów można dokonywać w Punktach Obsługi Pasażera oraz za pomocą aplikacji lub na Portalu Transport GZM.

12) Czy bilet „2 Miasta 30” może obowiązywać na obszarze 2 gmin, które nie sąsiadują ze sobą?

Nie, bilety długookresowe na 2 miasta są dostępne tylko dla dwóch graniczących ze sobą miast/gmin.

13) W jaki sposób pasażer może odzyskać zagubiony bagaż w komunikacji ZTM?

W przypadku pozostawienia bagażu w pojeździe kursującym na zlecenie ZTM pasażer powinien skontaktować się bezpośrednio z operatorem obsługującym linię, w której pozostawiono bagaż. Dane do operatorów dostępne są na stronie ZTM z rozkładami jazdy w zakładce Operatorzy. Z kolei który operator obsługuje daną linię, można również sprawdzić na stronie internetowej ZTM z rozkładami jazdy, wybierając konkretny numer linii (informacja o przewoźniku dostępna jest u dołu strony).

14) Gdzie można złożyć wniosek, reklamację, skargę?

Pasażerowie mogą składać wnioski, reklamacje i skargi przez formularz dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej ZTM lub pisząc na adres e-mail: kancelaria@metropoliaztm.pl.

15) Czy można przewozić zwierzę w pojazdach komunikacji ZTM i czy należy wnosić za nie opłatę?

Pasażerowie mogą przewozić zwierzę domowe w pojazdach z zachowaniem regulaminu przewozu osób i bagażu w komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), który jest dostępny na stronie internetowej organizatora transportu w zakładce Kup bilet - Regulamin przewozu. Za przewóz zwierzęcia nie dokonuje się opłaty.

16) Co to jest ulga metropolitalna? Dla kogo jest przeznaczona i co zrobić, aby z niej korzystać?

Ulga metropolitalna uprawnia do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską organizowaną przez ZTM. Jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży od 7. do 16. rocznicy urodzin, zamieszkałych na terenie gmin wchodzących w skład GZM oraz na terenie gmin, które podpisały porozumienie z GZM. Musi być zakodowana na karcie Metrokarcie lub w systemie Transport GZM. 

17) W jakich przypadkach można zamiast 550 zł zapłacić 70 zł za przejazd bez ważnego biletu?

Jeśli pasażer ma uregulowane wszystkie ewentualne wcześniejsze opłaty lub w ogóle nie posiada zadłużenia w stosunku do ZTM, wówczas będzie mógł obniżyć opłatę dodatkową z 550 do 70 zł, pod warunkiem, że jednocześnie zakupi bilet Sieć 180. Dodatkowo pasażerowie, którzy regularnie kupują bilety (przez pół roku łączny okres ważności biletów długookresowych i Metrobiletów wyniesie co najmniej 170 dni), ale z różnych powodów zdarzyło im się jechać bez ważnego biletu, a od ustania ostatniego imiennego biletu nie minęły 3 dni – będą mogli uzyskać obniżenie opłaty dodatkowej do 70 zł.

Z takiego obniżenia wysokości dodatkowej opłaty można również skorzystać w sytuacji, kiedy nastąpiło przekroczenie czasu obowiązywania biletu jednorazowego, ale nie dłuższe niż 10% ważności danego biletu.

18) Czy pasażer, którego bilet na 40 minut będzie podróżował dłużej o 5 minut będzie musiał zapłacić 550 zł opłaty dodatkowej?

Maksymalne przekroczenie czasu nie może trwać dłużej niż 10% ważności danego biletu, tj. w przypadku biletów 20-, 40- i 90-minutowych odpowiednio: 2, 4 lub 9 minut. Oznacza to, że w przypadku biletu 40 minutowego, przekroczenie nie może być dłuższe niż 4 minuty. W takich przypadkach, tj. przekroczenia czasu obowiazywania biletu o nie dłużej niż 10%, opłata dodatkowa zostaje obniżona do 70 zł.

19) Przed zmianą Taryfy przewozu zakupionych zostało kilkanaście biletów jednorazowych. Czy w dalszym ciągu mogę z nich korzystać? 

Bilety z nieaktualną ceną można wykorzystać bez dopłat przez dwa tygodnie od zmiany Cennika. Następnie, tj. przez rok od zmiany Cennika, można te bilety wykorzystywać z dopłatą do nowej ceny biletu (dzięki tzw. biletom uzupełniającym).