Powstaną autobusowe linie metropolitalne. Usprawnią podróżowanie po GZM. Stan na 24 III
Stan na 24 III: System 30 połączeń autobusowych ZTM, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między gminami i miastami – to autobusowe linie metropolitalne, które mają być uruchamiane tydzień po zakończeniu lockdownu. Metropolia przedstawiła uzgodniony przebieg połączeń.
Celem autobusowych linii metropolitalnych jest wzrost oferty transportu publicznego w GZM. Prace nad metroliniami rozpoczęły się na przełomie marca i kwietnia 2020 r. Ponad rok trwały konsultacje i ustalenia z prezydentami, burmistrzami i wójtami na temat przebiegu linii metropolitalnych. Dużym wyzwaniem było zweryfikowanie oczekiwań samorządów pod kątem możliwości ich obsługi.
Metropolia zaprezentowała uzgodniony przebieg połączeń już 25 lutego, jednak z zaznaczaniem, że cały system będzie się wpisywał w mechanizm „samodoskonalenia”. Co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy połączeń z wykorzystaniem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów, który pozwoli na uzyskanie pomiarów nawet z 99 proc. dokładnością. W tej chwili trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy tego systemu. Wszystkie zbierane uwagi będą na bieżąco weryfikowane i zmiany będą dokonywane tam, gdzie będzie to najbardziej potrzebne. Taka forma pozwala na znacznie lepsze dopasowanie siatki połączeń niż jednorazowe konsultacje.
Propozycje dotyczące zaprezentowanych przebiegów metrolinii można zgłaszać na adres: metrolinie@metropoliagzm.pl. W celu dalszego doskonalenia tych połączeń, Metropolia planuje również zbudować narzędzie online z wykorzystaniem geoankiet. Odbędą się również spotkania z mieszkańcami, podczas których przeanalizowane zostaną zgłoszone sugestie.
Jak będą działać metrolinie?
Autobusy będą kursować pomiędzy największymi ośrodkami transportowymi – tam, gdzie leżą główne ciągi komunikacyjne. Pierwsze z nich, tzw. linie podstawowe, będą uruchomione tydzień po zakończeniu lockdownu. Linie będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.
Linie metropolitalne zwiększą dostępność komunikacji publicznej, ponadto będą w zasięgu pasażerów, dzięki innym, uzupełniającym połączeniom – ich częstotliwość zostanie dostosowana do oczekiwań klientów.
Warto podkreślić, że priorytetem dla GZM w zakresie komunikacji publicznej nadal pozostaje transport szynowy (połączenia kolejowe i tramwajowe), a jego uzupełnienie stanowi komunikacja autobusowa i trolejbusowa. Metrolinie mają poprawić dostępność komunikacyjną w Metropolii do czasu, aż powstanie sztandarowy projekt GZM, czyli Kolej Metropolitalna.
Proponowany przebieg linii metropolitalnych
Linie będą wprowadzane w trzech etapach do obecnej sieci transportowej GZM:
- ponad 30 linii oznaczonych symbolem M.
- 22 linii podstawowych i 9 linii dowozowo-odwozowych.
- Termin zamknięcia realizacji – grudzień 2021 r.
I etap projektu, tydzień po zakończeniu lockdownu. Linie o numerach:
- M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice.
- M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza.
- M3 Katowice, Bytom, Chorzów, Tarnowskie Góry
- M4 Katowice, Sosnowiec
- M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy.
- M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze.
- AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy).
II i III etap wdrażanego projektu, do końca 2021 r. :
Linie o numerach: M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M17, M19, M20, M21, M22, M23, M25, M26, M100, M102, M103, M104, M105, M106, M107, M108.
Cały czas trwają prace konsultacyjne. Nie wykluczone jest wprowadzenie kolejnych zmian w tym projekcie.
Załączona prezentacja dotycząca metrolinii zostanie wkrótce zaktualizowana o informację dot. częstotliwości kursowania w okresie międzyszczytowym.