Zabytkowym taborem po trasach w sercu Metropolii

Data publikacji: 12.06.2019

Już w tę niedzielę startuje Metropolitalna Tramwajowa Linia Turystyczna. Zabytkowym składem typu N z lat 50. ubiegłego wieku dojedziemy z centrum Katowic na Stadion Śląski w Chorzowie. Zapraszamy do skorzystania z niezwykłej okazji do podróży w czasie oraz pomiędzy znanymi i lubianymi miejscami w stolicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Wzorem lat ubiegłych, także i w te wakacje zobaczymy w pejzażu Katowic i Chorzowa charakterystyczne wagony zabytkowego taboru, który lśni czerwienią i zachwyca doskonałym stylem z lat pięćdziesiątych. Od tego roku ta wakacyjna akcja ma jednak rangę metropolitalną – i organizowana jest pod znakiem Zarządu Transportu Metropolitalnego. Do przejazdu uprawnia ważny bilet ZTM (obowiązuje taryfa standardowa). Niemniej jednak na pokładzie N-ki będzie można otrzymać bilet pamiątkowy, który powstał na wzór tych z dawnych lat.

Linia turystyczna w naszej aglomeracji kursuje od lipca 2007 r. Wtedy z inicjatywy członków Klubu Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym, uruchomiona została specjalna wakacyjna linia tramwajowa nr 0, obsługiwana zabytkowym taborem tramwajowym z obsługą konduktorską, czuwającą nad bezpieczeństwem przejazdu, udzielającą informacji oraz dokonującą kontroli biletów. Początkowo trasa linii przebiegała z placu Wolności w Katowicach do pętli tramwajowej przy Stadionie Śląskim w Chorzowie. Przez lata trasa przejazdu była modyfikowana, jednak zawsze linia zapewniała możliwość dojazdu z centrum Katowic do Parku Śląskiego.

Od 2007 r., niemal każdego lata, w niedziele i święta od czerwca do września na trasę wyjeżdża historyczny skład wagonów typu N z 1953 r. oraz 4ND1 z 1959 r., wyprodukowanych przez chorzowskie zakłady „Konstal”. Oba wagony do lat osiemdziesiątych służyły do przewozu pasażerów na zwykłych liniach tramwajowych. Następnie wykorzystywane były jako wagony robocze. W latach 2000-2001 przeszły gruntowny remont, w czasie którego przywrócono im wygląd fabryczny. Od tego czasu wpisane są do rejestru zabytków jako „ruchome zabytki techniki” i wyjeżdżają na trasy okazjonalnie, obsługując linie specjalne lub wynajęte przez osoby prywatne, firmy czy instytucje.

W 2019 r., podobnie jak w ubiegłych sezonach, tramwaj obsługiwać będzie linię nr 23, kursującą w relacji: Katowice Zawodzie Zajezdnia – Rynek (Teatr Śl.) – Plac Wolności – Rynek – Rondo – Silesia City Center – Park Śląski – Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia – Park Śląski – Silesia City Center – Rondo – Rynek – Plac Miarki – Rynek (Teatr Śl.) – Katowice Zawodzie Zajezdnia.

Więcej informacji dotyczących funkcjonowania linii można znaleźć na: www.turystyczna.kmtm.org.pl, natomiast godziny kursowania poszczególnych tramwajów na naszej stronie w zakładce „rozkłady jazdy”.

 

Dokąd można dojechać linią tramwajową nr 23?

Wymieniamy poniżej najważniejsze miejsca, w pobliże których dociera zabytkowy skład. Wśród nich charakterystyczne budowle, tereny zielone, znane osiedla i główne place Katowic:

- Park Śląski – tereny zielone, Ogród Zoologiczny, Wesołe Miasteczko,

- Osiedle Tysiąclecia,

- Dąb,

- centrum handlowe „Silesia City Center”,

- hala widowiskowa „Spodek”,

- Strefa Kultury – NOSPR, Muzeum Śląskie,

- Rynek,

- dworzec kolejowy,

- Plac Wolności (w kursach do Stadionu Śląskiego),

- Plac Miarki (w kursach do Zawodzia),

- szkoły wyższe (m.in. Uniwersytet Śląski, Politechnika Śląska, Akademia Muzyczna, Uniwersytet Ekonomiczny),

- Osiedle Gwiazdy,

- Zawodzie,

- zajezdnia tramwajowa i autobusowa na Zawodziu.

Najnowsze informacje
Grafika: Bezpłatne autobusy i tramwaje na mecz Zagłębia z Pogonią
Bezpłatne autobusy i tramwaje na mecz Zagłębia z Pogonią

Kibice, którzy wybierają się na mecz Zagłębia Sosnowiec z Pogonią Grodzisk Mazowiecki będą mogli bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej. Wystarczy podczas podróży mieć ważny bilet na to spotkanie lub kartę kibica.

Grafika: Otwarcie przejścia pod wiaduktem między Ligotą a Brynowem
Otwarcie przejścia pod wiaduktem między Ligotą a Brynowem

Od środy przejazdy komunikacją miejską pomiędzy Panewnikami i Ligotą a Brynowem będą nieco łatwiejsze. Stanie się tak dzięki temu, że umożliwione zostanie piesze przejście pod wiaduktem kolejowym przebiegającym nad ul. Kłodnicką.