Dwie kolejne metrolinie od 3 lipca. M22 będzie jeździć o ponad 20 minut szybciej

Publication date: 21.06.2021

Zupełnie nowe połączenie między Katowicami a Bojszowami, które pozwoli skrócić czas przejazdu w tym kierunku nawet o ponad 20 minut – to linia M22, która po raz pierwszy wyjedzie 3 lipca. Z kolei linie 77 i 77N tego dnia zostaną przekształcone w linię M101, dzięki czemu wzrośnie częstotliwość kursowania na tej trasie.

Autobusowe linie metropolitalne to nowa oferta komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Jej celem jest poprawa dostępności i funkcjonowania transportu publicznego do czasu budowy Kolei Metropolitalnej poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów, zapewnienie regularnych taktów odjazdu, które realizowane są niemal przez całą dobę.

W maju uruchomionych zostało pierwszych sześć z zaplanowanych 31 linii, a od 3 lipca w trasę wyjadą kolejne dwie. W związku z uruchomieniem dwóch kolejnych eMek, zostaną wprowadzone zmiany na trasach przejazdu linii, kursujących przez węzeł Zawodzie w Katowicach. Oto szczegóły:

M22: Katowice Sądowa – Międzyrzecze

Linia M22 to jedna z zaplanowanych eMek na zupełnie nowej trasie przejazdu, która do tej pory nie występowała w rozkładzie. Będzie stanowiła rzeczywiście szybkie połączenie między Katowicami a Bieruniem, bo czas ten zostanie skrócony nawet o ponad 20 minut:

  • o 21 minut krótszy czas przejazdu na odcinku Bieruń Plac Autobusowy – Katowice Dworzec: linia 931 + tramwaj - 73 min, a linia M22 - 52 min;
  • o 23 minuty krótszy czasu przejazdu na odcinku Imielin Rynek – Centrum Katowic: linia 149 - 53 min a linia M22 - 30 min;
  • o 17 minut krótszy czas przejazdu na odcinku Kosztowy Rynek – Centrum Katowic: linia 77 - 40 min, a linia M22 - 23 min.

Dzięki uruchomieniu linii M22 mieszkańcy Bojszów, Bierunia, Lędzin, Imielina i Mysłowic zyskają nowe połączenie z centrum Katowic wraz ze zwiększoną częstotliwością kursowania.

M101: Katowice Korfantego – Mysłowice Wesoła

Metrolinia oznaczona numerem M101 powstanie z przekształconych dotychczas funkcjonujących połączeń 77 i 77N. Dzięki tej zmianie:

  • zwiększona zostanie częstotliwości kursowania z co ok. 30/60 min - na co 20 min w dni robocze; z co ok. 80 min - na co 40 min w soboty i z co 80 min - na co 60 min w niedziele;
  • ujednolicone zostanie oznaczenie kursów dziennych i nocnych.

Uruchomienie linii M101 będzie wiązało się również z koniecznością wprowadzenia modyfikacji kilku innych połączeń autobusowych, które przejeżdżają przez Centrum Przesiadkowe w Katowice Zawodziu. To wynik uzgodnień, które zostały przeprowadzone z miastami i gminami GZM przed rozpoczęciem uruchamiania metropolitalnych eMek.

Planowane zmiany od 3 lipca na liniach 76, 149, 162 oraz 44, 66, 76 N i 223:

Linia 76 będzie kursowała na zmienionej trasie: Wesoła Kopalnia – Zawodzie Centrum Przesiadkowe;

Linia 149 będzie kursowała na zmienionej trasie: Chełm Mały Pętla – Zawodzie Centrum Przesiadkowe;

Linia 162 będzie kursowała na zmienionej trasie: Brzezinka Pętla – Zawodzie Centrum Przesiadkowe;

Przejazdy na odcinku Zawodzie Centrum Przesiadkowe – Katowice Rynek zapewniają tramwaje linii 7, 14, 15, 20, 36 i 45 kursujące na ww. odcinku ze średnią częstotliwością co 3 min w dni robocze, co 5 min w soboty i co 7/8 min w niedziele.

Wprowadzone zostaną nowe rozkłady jazdy linii 44, 66, 76N i 223.

W lipcu również mają rozpocząć się pierwsze badania opinii pasażerów dotyczące nowo uruchomionych połączeń. To jeden z elementów zapowiadanego mechanizmu doskonalenia linii metropolitalnych, który zakłada ich ciągły monitoring i analizę, aby ich kursy, trasy i rozkłady jazdy móc dostosowywać do komunikacyjnych potrzeb pasażerów.

News
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 1 VII]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 1 VII]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Dbamy o środowisko i jakość życia mieszkańców oraz zachęcamy do budowania lepszego miejsca do życia – publikacja pierwszego raportu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)
Dbamy o środowisko i jakość życia mieszkańców oraz zachęcamy do budowania lepszego miejsca do życia – publikacja pierwszego raportu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)

„Raport społecznej odpowiedzialności Zarządu Transportu Metropolitalnego za rok 2020“ to pierwszy tego typu dokument, przygotowany według międzynarodowych wytycznych. Prezentuje on wizję budowania lepszego miejsca do życia dzięki odpowiedniemu zarządzaniu komunikacją miejską.