Tytuł „Przyjazny Pracodawca 2020” przyznany. Związkowcy docenili Zarząd Transportu Metropolitalnego

Publication date: 19.02.2021

Ogólnokrajowy Pracowniczy Związek Zawodowy „Konfederacja Pracowników” wybrał „Przyjaznego Pracodawcę 2020”. Tytuł otrzymał Zarząd Transportu Metropolitalnego, który według Zarządu Związku modelowo połączył realizację trudnych wyzwań, jakie przyniosła pandemia, z troską o komfort pracy i bezpieczeństwo swoich pracowników.

Wyróżnienie przyznała organizacja zrzeszająca przedstawicieli wielu grup zawodowych. Statuetkę „Przyjaznego Pracodawcy” ostatni raz wręczono kilka lat temu. W tym roku, ze względu na szczególne okoliczności, postanowiono ponownie wybrać najlepszego pracodawcę. Jak podkreślają przedstawiciele OPZZ „Konfederacja Pracowników“, przez pandemię wszystko się zmieniło – również miejsca pracy, dlatego postanowiono docenić markę, która odpowiedzialnie i sprawnie przeorganizowała swoje funkcjonowanie na wielu polach. Zmiany funkcjonowania ZTM odczuli przede wszystkim pracownicy, których zakres zadań, z dnia na dzień, uległ modyfikacji. Kontrolerzy biletów sprawdzali czystość pojazdów, rozpoczęto częstsze badania napełnień oraz czyszczenie automatów biletowych. Ponadto dzięki bieżącemu dostosowywaniu rozkładów jazdy do potrzeb pasażerów, zmniejszono koszty funkcjonowania komunikacji publicznej. Statuetkę „Przyjaznego Pracodawcy 2020” odebrała Dyrektor Małgorzata Gutowska, która przekonuje, że ten tytuł zobowiązuje i motywuje.

Istotny wpływ na wybór dokonany przez OPZZ „Konfederacja Pracowników“ miała także specyfika funkcjonowania ZTM. Tylko niewielka część pracowników w wyniku pandemii mogła wykonywać obowiązki zdalnie lub w trybie zmianowym. Jako że duża część załogi pracuje w terenie, dyrekcja niezwłocznie podjęła kroki zapewniające bezpieczeństwo również tym osobom, m.in. poprzez zapewnienie stałego dostępu do środków ochrony indywidualnej, dezynfekcję i ozonowanie pojazdów, pomieszczeń, wprowadzenie ograniczeń przemieszczania się. Ponadto powstała specjalna instrukcja postępowania w przypadku wystąpienia objawów zakażania. Dzięki tym działaniom możliwe było sprawne reagowanie na tak dynamicznie zmieniającą się sytuację w kraju, czego efektem jest m.in. fakt, że nasi pracownicy tylko od marca 2020 r. dokonali ponad 1000 zmian w rozkładach jazdy, na bieżąco analizują przepełnienia, częściej dezynfekują automaty biletowe. Ponadto wdrożono szereg rozwiązań ukierunkowanych na bezpieczeństwo podróży. Między innymi zdecydowano o zawieszeniu sprzedaży biletów w pojazdach, o dodatkowym ich wietrzeniu oraz o obligatoryjnym zatrzymywaniu się autobusów na wszystkich przystankach – tak, aby pasażerowie nie musieli naciskać przycisków ręcznego otwierania drzwi. Ponadto pracownicy stale realizują akcję informacyjną, zarówno w formie plakatów, jak i w mediach społecznościowych.

 
 
 
 
 
News
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 1 II]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 1 II]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Zmiany dotyczą między innymi liczby połączeń, ponieważ od 17 października pasażerowie mogą zajmować tylko 30 % wszystkich miejsc w pojeździe. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Powstaną autobusowe linie metropolitalne. Usprawnią podróżowanie po GZM
Powstaną autobusowe linie metropolitalne. Usprawnią podróżowanie po GZM

System 30 połączeń autobusowych ZTM, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między gminami i miastami – to autobusowe linie metropolitalne, które mają być uruchamiane już od kwietnia. Metropolia przedstawiła uzgodniony przebieg połączeń.