Usprawnienie dla użytkowników ŚKUP. Bilety miesięczne w aplikacji

Publication date: 05.01.2021

Aplikacja Mobilny ŚKUP zyskała funkcjonalność sprzedaży biletów. Od 4 stycznia można w niej kupić m.in. bilety 30-dniowe i 90-dniowe, tygodniowe, dzienne, dobowe i oczywiście jednorazowe. Do tej pory za pomocą dostępnych na rynku zewnętrznych aplikacji, z których usług korzysta Zarząd Transportu Metropolitalnego, można było kupić tylko bilety jednorazowe.

Aplikacja Mobilny ŚKUP działa od kwietnia 2020 roku. Została uruchomiona podczas pierwszej fali pandemii koronawirusa z myślą o zminimalizowaniu kontaktu pasażerów z newralgicznymi elementami infrastruktury. Od tej pory za pomocą telefonu komórkowego z technologią NFC można między innymi samodzielnie kodować bilety zakupione online za pośrednictwem Portalu Klienta. Wcześniej było to możliwe tylko po przyłożeniu karty do kasownika w pojeździe. Równolegle cały czas prowadzone były prace związane z wyposażeniem aplikacji w możliwość sprzedaży biletów.

Aplikacja Mobilny ŚKUP pozwala kupić bilety dostępne w taryfie ZTM. Chodzi o bilety:

  • 30-dniowe i 90-dniowe;
  • 30-dniowe Metrobilety – wspólną ofertę ZTM i Kolei Śląskich;
  • Bilety wieloprzejazdowe ważne przez 180 dni;
  • Bilety dzienne (ważne do północy dnia, w którym zostały kupione),
  • Bilety 24-godzinne (ważne przez 24 godziny i uprawniające do przejazdu liniami autobusowymi na lotnisko);
  • Bilety jednorazowe – w tym również bilety grupowe umożliwiające przejazd do 5 osób w grupie.

Z aplikacji Mobilny ŚKUP może korzystać posiadacz karty ŚKUP – po zalogowaniu się do niej przez podanie numeru posiadanej przez siebie – spersonalizowanej lub niespersonalizowanej – karty ŚKUP lub loginu oraz podaniu hasła. Po zakończeniu modernizacji systemu ŚKUP, która rozpocznie się po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy (termin składania ofert upływa 16 lutego), możliwa będzie rejestracja nowych użytkowników także bez konieczności posiadania karty.

Kup i jedź – szybki zakup biletów jednorazowych

Po zalogowaniu się do aplikacji, na dole ekranu znajdują się dwa przyciski, które zostały wyróżnione na żółtym tle. Jeden z nich to „Kup i jedź”, czyli moduł szybkiego zakupu biletów jednorazowych w wersji normalnej lub ulgowej (20 minut lub jedno miasto; 40 minut lub dwa miasta; 90 minut lub cała sieć) oraz grupowego i bagażowego. Przycisk ten przede wszystkim pozwala na szybki zakup i wirtualne skasowanie biletu przed rozpoczęciem podróży.

Co ważne, wybierając ten sposób, nie ma możliwości kupowania biletów na zapas. Zaznaczenie kupna więcej niż jednego biletu oznacza, że wszystkie zostaną skasowane od razu po sfinalizowaniu transakcji. Dodatkowo, w sytuacji, kiedy będziemy chcieli kupić więcej niż jeden bilet – system zasugeruje nam najkorzystniejszy wariant. Dla przykładu: wybierając trzy bilety na 20 minut lub jedno miasto (3 zł) – po dodaniu czwartego biletu (łączny koszt to 12 zł) – na ekranie pojawi się odpowiedni komunikat wskazujący, że korzystniejszym rozwiązaniem będzie dla nas wybór biletu grupowego (10 zł). 

Bilet zakupiony w ramach modułu „Kup i jedź” wyświetlany jest na ekranie telefonu w postaci QR kodu, który należy okazać podczas kontroli.

Automatyczne podpowiedzi o numerach linii

Usprawnieniem jest również możliwość skorzystania z automatycznych podpowiedzi numerów linii autobusowych, tramwajowych lub trolejbusowych dla korzystających z funkcji „Kup i jedź”. Do tego niezbędne jest wyrażenie zgody na korzystanie z lokalizacji GPS.

Podanie numeru linii, w której rozpoczynamy naszą podróż, jest konieczne podczas zakupu każdego biletu jednorazowego w module „Kup i jedź”. Po uruchomieniu lokalizacji aplikacja zasugeruje nam krótką listę linii, zatrzymujących się na przystanku, w pobliżu którego się znajdujemy.

W sytuacji, gdy nie wyrazimy zgody na udostępnienie naszej lokalizacji, koniecznym będzie ręczne wpisanie numeru linii, w której rozpoczynamy swoją podróż. Po wyborze wszystkich biletów, które chcemy kupić, opcja „Zapłać” pozwoli nam sfinalizować transakcję. Możliwe formy płatności to BLIK lub szybki przelew internetowy.

Zakup biletu – dostępne bilety okresowe i kupowanie „na zapas”

Drugi moduł to „Zakup biletu”, dzięki któremu w aplikacji przechodzimy do wyboru interesującego nas biletu z całej oferty dostępnej w Taryfie ZTM. Poza biletami krótkookresowymi (20 minut lub jedno miasto; 40 minut lub dwa miasta; 90 minut lub cała sieć oraz grupowego i bagażowego), dostępne są w tym miejscu bilety średniookresowe (dzienny, 24-godzinny lub tygodniowy) oraz długookresowe (30- i 90-dniowy, wieloprzejazdowy, Metrobilet).

W odróżnieniu od poprzedniej opcji, w tym module wszystkie zakupione bilety można zakodować później na naszej karcie ŚKUP. Mobilna Aplikacja pozwala zatem na zdalny zakup biletów – dotychczas możliwy tylko za pośrednictwem Portalu Klienta ŚKUP.

Co ważne, zapisanie biletów na karcie ŚKUP nie będzie już konieczne w przypadku, gdy jako użytkownicy kart spersonalizowanych kupimy w ten sposób bilet 30-dniowy, 90-dniowy oraz Metrobilet. UWAGA! Należy pamiętać, że wyjątek ten dotyczy w tym momencie tylko tych trzech rodzajów biletów.  Wynika to z faktu, że bilety te kupowane są wraz ze wskazaniem daty rozpoczęcia ich obowiązywania. Korzystając w ten sposób z imiennych biletów 30 i 90-dniowych oraz Metrobiletów, nie będzie już potrzeby noszenia przy sobie karty ŚKUP. Bilety te zostaną zapisane w aplikacji, a podczas kontroli wystarczające będzie tylko okazanie wygenerowanego dla nich kodu QR.

Wyjątkiem są bilety krótkookresowe/jednorazowe zakupione w module „Zakup biletu” (nie dotyczy opcji „Kup i jedź”) oraz wieloprzejazdowe – dostępne tylko dla karty spersonalizowanej – oraz wszystkie bilety dla karty niespersonalizowanej. W ich przypadku w dalszym ciągu będzie konieczne „zapisanie ich” na karcie ŚKUP i przykładanie karty do kasownika na początku każdego przejazdu. Podobnie jak w przypadku opcji „Kup i jedź” – możliwe formy płatności to BLIK oraz szybki przelew internetowy.

Mobilny ŚKUP – pozostałe funkcje

Poza wymienionymi funkcjonalnościami, aplikacja umożliwia także skontaktowanie się z ZTM – bez konieczności bezpośredniego udania się do Punktu Obsługi Pasażera czy Punktu Obsługi Klienta.

Przy pomocy aplikacji zgłosimy też sprawy dotyczące infrastruktury pojazdowej, przystankowej, a także automatów i parkomatów ŚKUP – z możliwością przesyłania zdjęć. W ten wygodny sposób będzie można m.in. przesłać informację o zbyt dużej liczbie pasażerów w danym pojeździe.

Mobilny ŚKUP umożliwia również uzyskanie dostępu do aktualnych rozkładów jazdy ZTM. Dzięki możliwości wysłania wiadomości pozwala bezpośrednio kontaktować się z organizatorem komunikacji. Aplikacja wyświetla także dane o posiadanej karcie takie jak zapisane środki, ulgi, datę ważności oraz daje możliwość zmiany hasła i kodu PIN, a nawet zablokowania karty oraz złożenia reklamacji i przegląd historii transakcji.

News
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 5 I]
Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 5 I]

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Wprowadzamy godziny dla seniorów, aby zapewnić maksymalny komfort obsługi. Zmiany dotyczą również liczby połączeń, ponieważ od 17 października pasażerowie mogą zajmować tylko 30 % wszystkich miejsc w pojeździe. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące obsługi pasażerów, m.in. w zakresie kupna i zwrotu biletów w czasie stanu epidemii.

Trwa rozbudowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Pod koniec roku zintensyfikowano prace
Trwa rozbudowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Pod koniec roku zintensyfikowano prace

ZTM zintensyfikował prace związane z rozbudową Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. W ostatnich kilku tygodniach uruchomiono 30 nowych tablic. Ponadto trwają odbiory techniczne i montaż kolejnych urządzeń.