Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 8 IV]

Data publikacji: 30.04.2020

W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje.

1. Zakup biletów i Punkty Obsługi

Kancelaria Zarządu Transportu Metropolitalnego przyjmuje interesantów. Zalecane jest jednak przekazywanie korespondencji przez kontrahentów ZTM za pomocą poczty tradycyjnej lub elektronicznej na adres kancelaria@metropoliaztm.pl lub za pośrednictwem platformy ePUAP (/METROPOLIAZTM/SkrytkaESP). Dokumenty można również składać do wystawionej przy portierni skrzynki podawczej (w takim przypadku wpływ korespondencji nie zostanie potwierdzony).

Bilety można kupić w automatach biletowych, przez internet (Portal Klienta), w Punktach Obsługi Pasażera, punktach sprzedaży, przez aplikacje mobilne: SkyCash, mPay, moBilet, jakdojade, zbiletem.pl oraz Mobilny ŚKUP.
Zachęcamy do zakupu biletów drogą elektroniczną i w automatach biletowych, w których za bilety i doładowania można płacić kartą zbliżeniowo. Lokalizacja automatów biletowych dostępna jest tutaj.

POP

Punkty Obsługi Pasażera funkcjonują bez zmian. Jest to możliwe dzięki szeregowi działań podjętych w trosce o bezpieczeństwo pasażerów. Lista lokalizacji Punktów Obsługi Pasażera znajduje się tutaj.
Zachęcamy do korzystania z uruchomionej platformy e-POP dostępnej na naszej stronie internetowej https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/e-pop. Dzięki niej można sprawniej korzystać z naszych usług. Dodatkowo internetowy POP to rozwiązanie odpowiadające na nowe potrzeby związane z bezpieczeństwem pasażerów w czasie pandemii.

2. Zwrot biletu

Pasażer może ubiegać się o zwrot aktywnego biletu jedynie w Punktach Obsługi Pasażera. Ich lokalizacja została wskazana na stronie internetowej ZTM w zakładce Punkty Obsługi.

3. Reklamacje, skargi

Skargi i reklamacje można zgłaszać:

4. Odbiór kart ŚKUP

Karty ŚKUP można odbierać w Punktach Obsługi Pasażera. Można je również zamówiać przez Portal Klienta pod wskazany adres.

5. Wezwanie do zapłaty (mandat) i inne sprawy związane z windykacją

Uprzejmie informujemy, że wpłat z tytułu opłat dodatkowych (mandatów) należy dokonywać na numer konta bankowego Santander Bank Polska 45 1090 1186 0000 0001 3708 1372. W tytule przelewu proszę podać numer opłaty dodatkowej lub imię, nazwisko oraz adres osoby, której sprawa dotyczy.

Można zwracać się z prośbą o rozłożenie długu wobec Zarządu Transportu Metropolitalnego na raty. W związku z powyższym podajemy informację, jakie dane pasażera muszą się znaleźć w podaniu, aby mogło zostać ono rozpatrzone:

  • imię i nazwisko,
  • adres,
  • pesel,
  • treść podania (można podać na ile rat i do którego dnia miesiąca będą wpłaty).

Zalecanym kontaktem z Wydziałem Windykacji ZTM jest droga e-mailowa (adres: kancelaria@metropoliaztm.pl).

6. Komunikacja autobusowa, tramwajowa i trolejbusowa

W pojazdach komunikacji miejskiej może być zajmowane 100% wszystkich miejsc siedzących i stojących.

Informacje na temat wprowadzonych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej zamieszczane są na bieżąco na naszej stronie internetowej w zakładce "Aktualności" - "Komunikaty".

7. Sprawdzanie rozkładów jazdy

W związku ze stanem epidemii oraz wprowadzanymi w sposób dynamiczny zmianami w komunikacji miejskiej, zachęcamy do tego, aby rozkłady jazdy sprawdzać na stronie internetowej.

8. Ważność dokumentów uprawniających do ulg

W związku z obowiązującymi ograniczeniami, wydłużeniu uległa ważność niektórych dokumentów, uprawniających do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych:

  • orzeczenia o niepełnosprawności oraz orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, wydane na czas określony, zachowują ważność do upływu 60. dnia po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, chyba że wydano nowe orzeczenie;
  • orzeczenia o niezdolności do pracy oraz o niezdolności do samodzielnej egzystencji, książeczki inwalidy wojennego (wojskowego), legitymacje osoby represjonowanej, oraz legitymacje emeryta - rencisty, których ważność upływa w okresie trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego lub w okresie 30 dni po ich zakończeniu, zachowują ważność przez okres 3 miesięcy od upływu terminu ważności, w przypadku złożenia wniosku o ustalenie uprawnień do świadczenia na dalszy okres, przed upływem ważności aktualnego dokumentu.

9. Obowiązek zakrywania ust i nosa

Ministerstwo Zdrowia zniosło obowiązek zakrywania ust i nosa w pojazdach komunikacji miejskiej.

10. Podsumowanie podjętych przez ZTM działań zapobiegawczych rozprzestrzenianiu się koronawirusa:

  • mycie pojazdów przeprowadzane przez operatorów ze szczególną dokładnością,

  • wzmożona kontrola czystości pojazdów,

  • zalecenie automatycznego otwierania wszystkich drzwi (już przywrócone zostały działania tzw. ciepłych guzików),

  • okresowe zawieszenie sprzedaży biletów przez kierujących w pojazdach (ponowne dopuszczenie w pojeździe tzw. stref ochronnych),

  • realizacja akcji informacyjnej (plakaty w pojazdach dot. koronawirusa, media społecznościowe),

  • dodatkowe czyszczenie automatów biletowych,

  • tymczasowe zamknięcie POP (punkty już otwarto),

  • regularna obsługa przystanków „na żądanie” (przystanki te już są obsługiwane przy użyciu tzw. ciepłych guzików),

  • dodatkowe wietrzenie pojazdów (zwłaszcza na przystankach początkowych i końcowych),

  • analiza frekwencji pasażerów na poszczególnych liniach,

  • zmiany w liczbie połączeń na liniach autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych,

  • przygotowanie w ramach akcji edukacyjnej (została już zakończona) wywieszek na siedzenia w pojazdach, które wskazywały, jak zajmować miejsca,

  • przygotowanie plakatów, które zawisły przy drzwiach pojazdów i które informują, ile osób może jednocześnie przebywać w danym pojeździe,

  • całkowite wyłączenie mechanicznych układów wentylacji, ogrzewania, chłodzenia i klimatyzacji, pobierających powietrze w obiegu zamkniętym (18 czerwca 2020 r. odwołane zostało zalecenie dot. całkowitego wyłączenia układów klimatyzacji, chłodzenia i wentylacji),

  • odblokowanie okien w przestrzeni pasażerskiej.

 

Przepraszamy za wszelkie niedogodności. Są one niezależne od ZTM, a wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie ryzyka zakażenia koronawirusem. Prosimy o wyrozumiałość.

 
 
 
 
 
 
Najnowsze informacje
Grafika: Zobacz, jak korzystać z komunikacji miejskiej ZTM / Дізнайтесь, як користуватися громадським транспортом ZTM
Zobacz, jak korzystać z komunikacji miejskiej ZTM / Дізнайтесь, як користуватися громадським транспортом ZTM

31 maja kończy się możliwość korzystania z bezpłatnej komunikacji miejskiej dla obywateli Ukrainy, którzy w lutym przekroczyli granicę. Już teraz podpowiadamy, gdzie kupić bilet i jak korzystać z komunikacji miejskiej Zarządu Transportu Metropolitalnego. Після 31 травня припиняється можливість користування безкоштовним міським громадським транспортом для громадян України, які перетнули кордон у лютому. Інформуємо, де можна купити проїзний квиток і як користуватися міським громадським транспортом ZTM (Транспортного управління агломерації).

Grafika: Praktyki ZTM docenione przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Praktyki ZTM docenione przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Podczas Targów CSR, organizowanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, odbyła się premiera raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. To największy w Polsce przegląd inicjatyw zrównoważonego rozwoju. Zakwalifikowało się do niego aż 6 praktyk ZTM.