Obsługa pasażerów w dobie koronawirusa [Aktualizacja: 8 IV]
W trosce o podróżnych oraz pracowników organizatora transportu, wprowadziliśmy wiele zmian w zakresie obsługi pasażerów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje.
1. Zakup biletów i Punkty Obsługi
Kancelaria Zarządu Transportu Metropolitalnego przyjmuje interesantów. Zalecane jest jednak przekazywanie korespondencji przez kontrahentów ZTM za pomocą poczty tradycyjnej lub elektronicznej na adres kancelaria@metropoliaztm.pl lub za pośrednictwem platformy ePUAP (/METROPOLIAZTM/SkrytkaESP). Dokumenty można również składać do wystawionej przy portierni skrzynki podawczej (w takim przypadku wpływ korespondencji nie zostanie potwierdzony).
Bilety można kupić w automatach biletowych, przez internet (Portal Klienta), w Punktach Obsługi Pasażera, punktach sprzedaży, przez aplikacje mobilne: SkyCash, mPay, moBilet, jakdojade, zbiletem.pl oraz Mobilny ŚKUP.
Zachęcamy do zakupu biletów drogą elektroniczną i w automatach biletowych, w których za bilety i doładowania można płacić kartą zbliżeniowo. Lokalizacja automatów biletowych dostępna jest tutaj.
POP
Punkty Obsługi Pasażera funkcjonują bez zmian. Jest to możliwe dzięki szeregowi działań podjętych w trosce o bezpieczeństwo pasażerów. Lista lokalizacji Punktów Obsługi Pasażera znajduje się tutaj.
Zachęcamy do korzystania z uruchomionej platformy e-POP dostępnej na naszej stronie internetowej https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/e-pop. Dzięki niej można sprawniej korzystać z naszych usług. Dodatkowo internetowy POP to rozwiązanie odpowiadające na nowe potrzeby związane z bezpieczeństwem pasażerów w czasie pandemii.
2. Zwrot biletu
Pasażer może ubiegać się o zwrot aktywnego biletu jedynie w Punktach Obsługi Pasażera. Ich lokalizacja została wskazana na stronie internetowej ZTM w zakładce Punkty Obsługi.
3. Reklamacje, skargi
Skargi i reklamacje można zgłaszać:
- za pośrednictwem Portalu Klienta w trybie reklamacyjnym,
- mailowo (pisząc na adres kancelaria@metropoliaztm.pl).
4. Odbiór kart ŚKUP
Karty ŚKUP można odbierać w Punktach Obsługi Pasażera. Można je również zamówiać przez Portal Klienta pod wskazany adres.
5. Wezwanie do zapłaty (mandat) i inne sprawy związane z windykacją
Uprzejmie informujemy, że wpłat z tytułu opłat dodatkowych (mandatów) należy dokonywać na numer konta bankowego Santander Bank Polska 45 1090 1186 0000 0001 3708 1372. W tytule przelewu proszę podać numer opłaty dodatkowej lub imię, nazwisko oraz adres osoby, której sprawa dotyczy.
Można zwracać się z prośbą o rozłożenie długu wobec Zarządu Transportu Metropolitalnego na raty. W związku z powyższym podajemy informację, jakie dane pasażera muszą się znaleźć w podaniu, aby mogło zostać ono rozpatrzone:
- imię i nazwisko,
- adres,
- pesel,
- treść podania (można podać na ile rat i do którego dnia miesiąca będą wpłaty).
Zalecanym kontaktem z Wydziałem Windykacji ZTM jest droga e-mailowa (adres: kancelaria@metropoliaztm.pl).
6. Komunikacja autobusowa, tramwajowa i trolejbusowa
W pojazdach komunikacji miejskiej może być zajmowane 100% wszystkich miejsc siedzących i stojących.
7. Sprawdzanie rozkładów jazdy
W związku ze stanem epidemii oraz wprowadzanymi w sposób dynamiczny zmianami w komunikacji miejskiej, zachęcamy do tego, aby rozkłady jazdy sprawdzać na stronie internetowej.
8. Ważność dokumentów uprawniających do ulg
W związku z obowiązującymi ograniczeniami, wydłużeniu uległa ważność niektórych dokumentów, uprawniających do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych:
- orzeczenia o niepełnosprawności oraz orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, wydane na czas określony, zachowują ważność do upływu 60. dnia po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, chyba że wydano nowe orzeczenie;
- orzeczenia o niezdolności do pracy oraz o niezdolności do samodzielnej egzystencji, książeczki inwalidy wojennego (wojskowego), legitymacje osoby represjonowanej, oraz legitymacje emeryta - rencisty, których ważność upływa w okresie trwania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego lub w okresie 30 dni po ich zakończeniu, zachowują ważność przez okres 3 miesięcy od upływu terminu ważności, w przypadku złożenia wniosku o ustalenie uprawnień do świadczenia na dalszy okres, przed upływem ważności aktualnego dokumentu.
9. Obowiązek zakrywania ust i nosa
Ministerstwo Zdrowia zniosło obowiązek zakrywania ust i nosa w pojazdach komunikacji miejskiej.
10. Podsumowanie podjętych przez ZTM działań zapobiegawczych rozprzestrzenianiu się koronawirusa:
-
mycie pojazdów przeprowadzane przez operatorów ze szczególną dokładnością,
-
wzmożona kontrola czystości pojazdów,
-
zalecenie automatycznego otwierania wszystkich drzwi (już przywrócone zostały działania tzw. ciepłych guzików),
-
okresowe zawieszenie sprzedaży biletów przez kierujących w pojazdach (ponowne dopuszczenie w pojeździe tzw. stref ochronnych),
-
realizacja akcji informacyjnej (plakaty w pojazdach dot. koronawirusa, media społecznościowe),
-
dodatkowe czyszczenie automatów biletowych,
-
tymczasowe zamknięcie POP (punkty już otwarto),
-
regularna obsługa przystanków „na żądanie” (przystanki te już są obsługiwane przy użyciu tzw. ciepłych guzików),
-
dodatkowe wietrzenie pojazdów (zwłaszcza na przystankach początkowych i końcowych),
-
analiza frekwencji pasażerów na poszczególnych liniach,
-
zmiany w liczbie połączeń na liniach autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych,
-
przygotowanie w ramach akcji edukacyjnej (została już zakończona) wywieszek na siedzenia w pojazdach, które wskazywały, jak zajmować miejsca,
-
przygotowanie plakatów, które zawisły przy drzwiach pojazdów i które informują, ile osób może jednocześnie przebywać w danym pojeździe,
-
całkowite wyłączenie mechanicznych układów wentylacji, ogrzewania, chłodzenia i klimatyzacji, pobierających powietrze w obiegu zamkniętym (18 czerwca 2020 r. odwołane zostało zalecenie dot. całkowitego wyłączenia układów klimatyzacji, chłodzenia i wentylacji),
-
odblokowanie okien w przestrzeni pasażerskiej.
Przepraszamy za wszelkie niedogodności. Są one niezależne od ZTM, a wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie ryzyka zakażenia koronawirusem. Prosimy o wyrozumiałość.
Bezpłatne autobusy i tramwaje na mecz Zagłębia ze Skrą Częstochowa
Kibice, którzy wybierają się na mecz Zagłębia Sosnowiec ze Skrą Częstochowa będą mogli bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej. Wystarczy podczas podróży mieć ważny bilet na to spotkanie lub kartę kibica.
Otwarcie przejścia pod wiaduktem między Ligotą a Brynowem
Od środy przejazdy komunikacją miejską pomiędzy Panewnikami i Ligotą a Brynowem będą nieco łatwiejsze. Stanie się tak dzięki temu, że umożliwione zostanie piesze przejście pod wiaduktem kolejowym przebiegającym nad ul. Kłodnicką.