Na przystankach pojawiają się kody QR z alfabetem Braille’a. Ruszył pilotażowy program Zarządu Transportu Metropolitalnego

Publication date: 03.12.2021

Żółte naklejki z alfabetem Braille’a, umieszczane zawsze w tym samym miejscu na tabliczce z rozkładami jazdy na przystankach, to pilotażowe rozwiązanie Zarządu Transportu Metropolitalnego. Ma ono ułatwić podróżowanie komunikacją miejską osobom niewidomym i niedowidzącym.

Dzisiaj na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. To dobry moment, aby poinformować, że Zarząd Transportu Metropolitalnego rozpoczął właśnie wdrażanie pilotażowego rozwiązania, które ułatwi korzystanie z transportu zbiorowego. W ramach nowego projektu organizator transportu przygotował dwa tysiące specjalnych naklejek z kodami QR oraz napisami w alfabecie Braille’a. Pojawiają się one na tabliczkach z rozkładami na przystankach komunikacji miejskiej. Celem naklejek jest pomoc osobom niewidomym i niedowidzącym w zorientowaniu się, na jakim przystanku się znajdują. 

Aktualnie projekt jest w fazie testowej, a same naklejki pojawiają się na wyselekcjonowanych przystankach poszczególnych gmin Metropolii. Lokalizacja naklejek jest przemyślana. Można je znaleźć w prawym dolnym rogu gabloty z rozkładem jazdy. Od tego właśnie miejsca większość osób rozpoczyna poszukiwania podobnych symboli i jest to miejsce osiągalne zarówno przez osoby poruszające się na wózku, jak i bardzo niskiego wzrostu.

Pilotażem zostanie objęte około 30 procent przystanków, przy czym, jeśli propozycja ZTM spotka się z pozytywnym odzewem, liczba naklejek będzie większa. 

Naklejki z kodem QR i alfabetem Braille’a to tylko jedno z wielu rozwiązań ZTM, które służą zwiększaniu dostępności komunikacji miejskiej. W pobliżu przystanków systematycznie montowane są tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Dzięki nim osoby niedowidzące i niewidome mogą usłyszeć zapowiedzi głosowe. Podobne zapowiedzi można usłyszeć w pojazdach i z pojazdów kursujących na zlecenie ZTM.  Informują one pasażerów czekających na przystanku o nadjeżdżającym autobusie czy tramwaju. We wszystkich nowych umowach ZTM z przewoźnikami, zawieranych od przyszłego roku, wprowadzenie tego typu zapowiedzi głosowych będzie wymagane. Do tego dochodzą jeszcze coraz liczniejsze nowoczesne autobusy – niskopodłogowe, ze specjalnymi rampami dla wózków inwalidzkich oraz z wizualnym i głosowym systemem informacji pasażerskiej.

News
Graphics: Nocne prace serwisowe systemów SDIP i reklamacji [Aktualizacja: 28.06.2024 r., godz. 11]
Nocne prace serwisowe systemów SDIP i reklamacji [Aktualizacja: 28.06.2024 r., godz. 11]

W noc z 1 na 2 oraz 2 i 3 lipca 2024 r. przeprowadzane będą serwisowe prace. Pierwsze z nich będą dotyczyć Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a drugie systemu reklamacji. W tym czasie niektóre funkcjonalności tych rozwiązań będą niedostępne.

Graphics: Free of charge by ‘Ikarus’ buses during the entire July
Free of charge by ‘Ikarus’ buses during the entire July

The first free line served by historical vehicles will be started on the 29th of June. The next connections have been planned for the next July weekends. All that within the event named ‘GZM Direction’.